Sunday, May 17, 2009

Komunikasi Di Khalayak

KOMUNIKASI DI KHALAYAK


Kandungan:

• Takrif
• Komunikasi Khalayak
• Komunikasi Positif
• Etika Komunikasi
• Halangan Komunikasi
• Keberkesanan Komunikasi
• Komunikasi Mesra
• Peringkat Komunikasi
• Komunikasi Interpersonal
• Komunikasi Intrapersonal



Takrif:

“Komunikasi adalah penghantaran, penerimaan atau pertukaran maklumat, pendapat atau idea dengan tulisan, percakapan atau imej visual atau mana-mana kombinasi ketiga-tiga unsur tersebut supaya bahan yang dikomunikasikan difahami dengan jelas oleh sesiapa yang terlibat”.
(Sillars, 1998)






Matlamat Komunikasi


• Menjalin Hubungan - mengambil berat tentang diri orang lain, menjaga keselamatannya dan membuatkan orang lain berasa dihargai.
• Rangsangan – mental, fizikal dan emosi.
• Estim diri – rasa dihargai dan diperlukan.
• Perkongsian.
• Saling memahami.
• Mempengaruhi









Sebab-sebab manusia berkomunikasi:

• Keperluan kesihatan fizikal dan mental.
• Keperluan identiti.
• Keperluan sosial
• Keperluan untuk mencapai matlamat


i. Keperluan Kesihatan Fizikal & Mental

• Kajian membuktikan orang yang tidak dapat berkomunikasi dengan orang lain akan menghadapi pelbagai masalah kesihatan fizikal dan mental:

a. Menghadapi risiko koronari atau serangan sakit jantung lebih tinggi berbanding dengan orang yang sering berkomunikasi.

b. Orang yang terpinggir daripada orang ramai empat kali lebih mudah dihinggapi selesema berbanding mereka yang aktif.

c. Orang yang tidak suka berkomunikasi dua tiga kali lebih pendek usianya berbanding dengan orang yang terlibat dalam hubungan sosial seperti perkahwinan, persahabatan, keagamaan, dan sebagainya.

d. Lelaki dan perempuan yang bercerai mudah diserang penyakit jantung, barah, tekanan darah tinggi, tibi dan membunuh diri berbanding dengan mereka yang kekal sebagai suami isteri.

e. Orang yang kehilangan seseorang yang rapat dengannya kerana kematian, juga menghadapi risiko mati awal jika dia memilih untuk tidak berkomunikasi dengan orang lain.


f. Dari segi mental, seseoarang boleh mengalami halusinasi (khayalan sedang berinteraksi dengan seseorang) jika dia terpencil seorang diri.

(Adler, Rosenfeld &Towne, 1999)



ii. Keperluan Identiti

• Untuk mengetahui siapa diri kita sebenarnya:

- sama ada kita pandai atau bodoh, cantik atau hodoh, mahir atau tidak, dan sebagainya.
- bagi mengesahkan identiti dan menentukan konsep kendiri seseorang.



iii. Keperluan Sosial

• Kita perlukan kasih sayang, keseronokan, perasaan dipunyai, riadah, kawalan, dan sebagainya.
• Bagi memenuhi keperluan hidup yang lain.





iv. Keperluan Untuk Mencapai Matlamat

• Membolehkan kita memujuk atau mempengaruhi seseorang terutama yang menggunakan kaedah komunikasi antara perseorangan.
• Menurut kajian, kemahiran berkomunikasi adalah faktor penting untuk seseorang mendapatkan pekerjaan, peningkatan gaji dan kenaikan pangkat.




Cuba anda bayangkan:


Situasi 1

• Anda tersesat dan tinggal seorang diri di dalam hutan untuk beberapa tahun kerana tidak dapat mencari jalan keluar. Bagaimana agaknya kehidupan anda bersendirian beberapa tahun di dalam hutan tanpa seorang insan untuk berkomunikasi? Dan bila anda telah menemui jalan keluar dan menemui semula keluarga anda, bagaimana pula agaknya perlakuan komunikasi dan perasaan anda ketika itu?




Situasi 2:

Anda tidak dibenarkan bercakap dengan sesiapa pun pada minggu ini. Agaknya berapa lama anda boleh berbuat demikian? Satu jam, satu hari atau satu minggu? Apakah perasaan anda semasa tidak dapat berkomunikasi dengan sesiapa dalam jangkamasa tersebut?


Aktiviti:

• Buat pertembungan mata dengan rakan di sebelah anda tanpa berkata apa-apa selama 20 saat. Kemudian tanyalah kepadanya mengenai persepsinya terhadap diri anda mengenai perlakuan tersebut. Adakah perlakuan anda itu sejenis komunikasi?


KOMUNIKASI DI KHALAYAK

• Maksud khalayak: - penerima utusan / maklumat yang disampaikan.

• 2 kategori khalayak:
i. Khalayak umum – mereka yang menjadi sasaran umum sesuatu komunikasi.
ii. Khalayak khusus – mereka yang disatukan oleh minat dan orientasi yang sama


KOMUNIKASI 2 HALA

• Perkara-perkara yang perlu diberi perhatian:
i. Sebelum berucap pastikan khalayak sudah bersedia.
ii. Komunikator sentiasa menganalisis khalayak semasa berucap.
iii. Jika perlu, sesuaikan atau ubah gaya penyampaian.
iv. Komunikator perlu peka kepada tindak balas khalayak.
v. Pendengar bukan sekadar penerima malah seorang pekongsi yang aktif.



MATLAMAT KOMUNIKASI DI KHALAYAK

i. Bertanggungjawab memberi pemahaman kepada khalayak.
ii. Bertindak balas terhadap maklum balas khalayak.
iii. Bertukar-tukar fikiran dengan khalayak.
iv. Memenuhi kehendak khalayak.



ANALISIS KHALAYAK

Pastikan orang yang akan hadir
Kumpul data tentang khalayak:
i. Bilangan
ii. Jantina
iii. Taraf pendidikan
iv. Peranan mereka

Fahami kehendak khalayak
Rancang ucapan dengan teliti

• Dicapai apabila kita suka kepada seseorang – lebih banyak memuji dan berasa seronok. Faktor-faktor yang menyebabkan kita suka seseorang:
i. Menyangka orang lain tertarik dan suka kepada kita.
ii. Kita memang tertarik kepadanya.
iii. Ada kaitan dengan estim diri.
iv. Merasakan diri kita dihargai.


Panduan membuatkan orang suka kepada kita:

i. Suka menolong orang.
ii. Jujur, ikhlas dan berhati baik.
iii. Pandai mendengar.
iv. Menjadi seseorang yang menarik minatnya.
v. Berbual dengan gaya positif dan kooperatif.
vi. Jangan bangga diri / merujuk diri.
vii. Hargai pandangan / ideanya.
viii. Jangan suka salahkan orang lain / elakkan perkara-perkara yang negatif.
ix. Pamerkan diri kita yang aktif.
x. Hidupkan suasana komunikasi



Salah satu kemahiran komunikasi bernilai tinggi ialah kemahiran mengucapkan kata-kata yang ingin didengar oleh seseorang:

i. Mengesahkan secara terus terang – paling penting dan paling digemari. Contohnya:
 “Saya setuju dengan pendapat kamu.”
 “Saya sokong alasan dan hujah kamu.”
 “Saya pun sependapat dengan kamu.”
 “Kalau begitu cadangan kamu, saya terima.”


ii. Mengucapkan perasaan positif - antara jawapan yang sangat digemari orang. Contoh:

 “Saya tumpang seronok dengan berita kamu berjaya.”
 “Baguslah, sekarang baru kita berasa puas.”
 “Idea kamu sangat istimewa. Saya belum pernah mendengarnya daripada orang lain.”
 “Leganya hati saya bila kamu kata begitu.”
 “Saya juga turut bangga dengan pencapaian kamu.”

*AWAS – JANGAN keterlaluan!


iii. Meminta penjelasan lanjut – antara bukti yang menunjukkan kita berminat dengan apa yang diperkatakan. Contoh:

 “Cuba terangkan lagi apa maksud kamu?”
 “Boleh jelaskan apa maksud kamu itu?”
 “Apa lagi faedah idea kamu itu?”
 “Berapa kosnya?”


iv. Bersetuju dengannya.
Jangan berdiam diri jika kita bersetuju kerana keadaan seperti ini tidak digemari ramai. Berikan respon anda.
Contoh:

 “Saya setuju dengan kamu. Idea itu memang baik.”
 “Saya sokong pendapat kamu.”
 “Betul kata kamu tu.”
 “Saya boleh terima pandangan kamu.”


v. Tunjukkan sikap empati.

Ada kalanya orang mahu bercakap-cakap bukan kerana ingin memberi idea / cadangan, sebaliknya cuma ingin mencari ketenangan jiwa, hiburan dan sokongan. Berikan respon anda, contoh:
“Saya dapat rasakan beratnya beban yang kamu tanggung.”
“Saya faham kenapa kamu ambil langkah itu.”
“Memang patut kamu berasa begitu.”
“Siapa pun kalau terkena macam kamu, tentu dia buat apa yang kamu buat.”
“Sekarang saya baru faham kedudukan kamu dalam perkara ini.”

• Dengan menggunakan bahasa empati tadi, kita dapat membuat orang lain berasa:
Jiwanya berasa sihat, segar dan nyaman, seolah-olah baru hidup semula.
Dia berasa dirinya diberi kepercayaan penuh.
Batinnya rasa tenang dan tenteram.
Dia berasa yakin kepada diri sendiri.
Dia berasa dia seorang yang istimewa.
Dia berasa selamat dan serba selesa menjadi dirinya sendiri.
Dia berasa seronok dan suka dengan kehadiran kita.
Dia berasa kita memahami diri, fikiran dan perasaannya.
Dia berasa dunia ini terbentang luas untuk mereka berdua.



Penyampai Mesej Secara Efektif

i. Mesej yang boleh difahami
ii. Penyampai yang boleh dipercayai
iii. Tindakbalas yang optimum



Aspek-aspek Utama Kemahiran Menyampai

i. Pendedahan kendiri
ii. Meningkatkan penyampaian mesej
iii. Faktor-faktor menggalakkan perhubungan komunikasi.
iv. Prinsip-prinsip penyampai dalam komunikasi.


Etika Komunikasi

• Etika / adab berkomunikasi penting dijaga agar kita dihormati, dipercayai dan selesa didampingi.

1. Bersikap jujur – gunakan kata ‘saya’, contoh: ‘Saya tersinggung.’
2. Jangan menuduh – elakkan menggunakan kata ‘awak’, contoh: ‘Kata-kata awak menyinggung perasaan saya.’
3. Jaga nilai bersama – jangan pentingkan diri.
4. Maklumat tepat.
5. Jangan mengganggu / menyampuk
6. Bersikap positif.



Komunikasi Pelajar – Etika dan Personaliti

• Komunikasi bersemuka perlu dilaksanakan secara beretika.
• Etika juga dikenali sebagai falsafah moral, satu disiplin bersangkutan dengan nilai baik dan jahat, betul atau salah.
• Semua pihak perlu mematuhi etika yang telah digariskan.

• Kepatuhan terhadap etika bagi memupuk dan membina diri pelajar menjadi manusia berilmu.


10 perkara berkaitan etika yang perlu dipatuhi oleh pelajar:


i. Sentiasa patuh arahan pensyarah / guru.
ii. Ikhlas dan jujur menyiapkan tugasan.
iii. Elak diri daripada memfitnah atau berdendam.
iv. Hormati pensyarah / guru.
v. Berkerjasama dengan rakan-rakan.
vi. Kikis sikap benci dan irihati terhadap orang lain.
vii. Hormati hak pensyarah / guru dalam melaksanakan tanggungjawabnya.
viii. Terima teguran dan baiki kelemahan.
ix. Jadikan tugasan sesuatu yang menyeronokkan.
x. Anggap menuntut ilmu suatu ibadah.



Personaliti:


i. Sebagai pelajar, perlu pamerkan personaliti baik sepanjang pengajian (di dalam atau luar kampus).
ii. Personaliti melibatkan aspek pemikiran, perwatakan, perasaan dan tingkahlaku.
iii. Masyarakat dapat menilai seseorang menerusi personaliti yang dimiliki.




10 perkara berkaitan personaliti

i. Pelajar (l / p) berpakaian kemas.

ii. Pelajar lelaki berambut pendek.

iii. Pelajar perempuan (Islam) bertudung / menutup aurat.

iv. Pelajar (l / p) tidak boleh memakai baju T dan berseluar jean ke bilik kuliah.

v. Pelajar perempuan berpakaian sopan.

vi. Elakkan daripada memakai selipar / capal ke kuliah.

vii. Pelajar perempuan dilarang memakai barangan kemas ke kuliah.

viii. Pelajar perempuan tidak boleh memakai pakaian menyerupai lelaki.

ix. Elakkan percampuan lelaki – perempuan yang boleh menimbulkan fitnah.

x. Elakkan pelajar lelaki – perempuan duduk berdekatan di bilik kuliah.


10 perkara sewaktu berkomunikasi

i. Menegur secara formal dengan kata sapaan yang sesuai.

ii. Bahasakan diri sebagai ‘saya’ bukannya ‘aku’. Jangan sebut kamu atau engkau kepada pensyarah / guru / kakitangan am.

iii. Elakkan diri daripada begitu mesra dengan pensyarah di khalayak.

iv. Elakkan daripada bergurau berlebihan dengan pensyarah.

v. Elakkan meminta pertolongan kecuali urusan akademik.

vi. Jangan memberi apa-apa hadiah atau sebagainya yang boleh menerbitkan implikasi kepada kedua-dua belah pihak.

vii. Jangan menganggap pensyarah sebagai rakan rapat dan boleh sewenang-wenangnya berjumpa dan berbual-bual di pejabatnya.

viii. Pelajar tidak boleh masuk premis pejabat sewenang-wenangnya.
ix. Elakkan daripada duduk di tempat pensyarah atau mencari sesuatu di meja sewaktu ketiadaannya.





Halangan Dalam Komunikasi

i. Tiada maklum balas.
ii. Salah faham atau prasangka.
iii. Masalah semantik.
iv. Keadaan persekitaran.
v. Sikap peribadi yang negatif.
vi. Tidak faham budaya orang lain.
vii. Perbezaan status.
viii. Kurang tumpuan.
ix. Gangguan emosi



Keberkesanan Komunikasi

i. Kandungan
ii. Kejelasan
iii. Konteks Sosial:
- komunikasi secara terbuka
- status yang seimbang
- secara musyawarah / muafakat
iv. Mendapat kepercayaan
v. Kaedah penyampaian
vi. Kesinambungan
vii. Keupayaan pendengar





Amalan Komunikasi Positif Dengan Pelajar

• Bersikap positif dan percaya terhadap pelajar.

• Bersikap ramah dan mesra.

• Hormati pendapat/pandangan pelajar.

• Ketahui latar belakang pelajar.

• Pendengar yang aktif.

• Tunjuk mimik muka berseri.

• Guna bahasa yang mudah difahami.

• Arahan yang jelas dan jitu.

• Bersemangat tinggi dalam penyampaian.

• Galakkan pelajar memberi idea/pandangan.

• Guna nama pelajar ketika berinteraksi.

• Guna gerak fizikal, gerak isyarat dan mimik muka ketika memberi penjelasan.

• Kaitkan pelajaran baru dengan yang sudah diketahui pelajar.


Fikirkan


Anak Belajar dari Kehidupannya

Jika anak dibesarkan dengan celaan,
dia belajar memaki.
Jika anak dibesarkan dengan permusuhan,
dia belajar berkelahi.
Jika anak dibesarkan dengan cemuhan,
dia belajar rendah diri.
Jika anak dibesarkan dengan penghinaan,
dia belajar menyesali diri.
Jika anak dibesarkan dengan toleransi,
dia belajar menahan diri.
Jika anak dibesarkan dengan dorongan,
dia belajar percaya diri.
Jika anak dibesarkan dengan pujian,
dia belajar menghargai.
Jika anak dibesarkan dengan perilaku yang amat baik,
dia belajar keadilan.
Jika anak dibesarkan dengan rasa aman,
dia belajar menaruh kepercayaan.
Jika anak dibesarkan dengan dokongan,
dia belajar menyayangi dirinya.
Jika anak dibesarkan dengan kasih sayang dan persahabatan,
dia belajar menemukan cinta dalam kehidupan




Komunikasi Mesra

• Ciri-ciri Komunikasi Mesra:

1. Kawal perilaku dan tunjukkan kesopanan dan kehalusan budi.
2. Guna perkataan yang tepat dan ringkas, suara yang lembut, tetapi jelas.
3. Kawal mimik muka dan pergerakan diri.
4. Sedia berkhidmat dan memberi kerjasama.
5. Cuba fahami masalah orang ramai dan beri pertolongan yang perlu.
6. Insaf dengan tugas dan tanggungjawab.


Cara berkomunikasi di kaunter

• Sentiasa sedia terima atau bantu pelanggan.
• Jadikan tetamu/pelanggan mesra dengan anda.
• Jadikan mereka berasa diutamakan.
• Pelajari bahasa/loghat mereka.
• Cuba fahami keadaan / masalah mereka.
• Beri peluang tetamu / pelanggan menceritakan masalah / aduan.
• Berkata-kata dengan hormat.
• Jangan terlalu banyak bertanya.
• Diri sentiasa kemas
• Bersikap jujur.


Komunikasi Interpersonal

• Takrif:

“Komunikasi interpersonal ialah komunikasi kemanusiaan yang berlaku apabila seseorang berinteraksi secara serentak dengan orang lain dan saling mempengaruhi dengan tujuan untuk mengendalikan hubungan.”
(Beebe, Beebe & Redmond: 1999)

 berinteraksi serentak – kedua-dua komunikator bertindak ke atas maklumat yang sama pada masa yang sama.
 Saling mempengaruhi – kedua-dua komunikator menerima kesan daripada interaksi itu.

“Komunikasi interpersonal ialah suatu proses transaksi yang berterusan, melibatkan komunikator-komunikator daripada persekitaran yang sama ataupun berbeza dan mewujudkan hubungan melalui pertukaran mesej yang kebanyakannya dipengaruhi oleh gangguan atau halangan luaran, fisiologi dan psikologi.”
(Adler, Rosenfeld dan Towne,1999


Prinsip Asas Komunikasi Interpersonal


i. Kita tidak dapat mengelak daripada berkomunikasi.
ii. Komunikasi interpersonal tidak boleh ditarik balik.
iii. Komunikasi interpersonal sangat rumit. Ia melibatkan banyak persepsi / tanggapan.

Contoh:

persepsi kita tentang diri kita.
persepsi kita tentang diri orang itu.
persepsi kita terhadap persepsi orang itu tentang diri kita.
persepsi orang itu tentang dirinya.
persepsi orang itu tentang diri kita.
persepsi orang itu tentang persepsi kita terhdap dirinya.

* Oleh sebab banyak simbol dan mesej yang boleh ditafsirkan dengan pelbagai maksud, akibatnya timbul salah faham / konflik.


iv. Komunikasi interpersonal bersifat kontekstual.

Terdapat beberapa konteks yang terlibat:

 Konteks psikologi – melibatkan keinginan, keperluan, nilai, personaliti, konsep kendiri dan nilai kendiri pada kedua-dua komunikator.

 Konteks hubungan – melibatkan tahap kepercayaan, kuasa, kawalan, tahap pendedahan kendiri dan pengalaman diri masing-masing dalam hubungan mereka.

 Konteks situasi – melibatkan persekitaran fizikal tempat kedua-dua komunikator sedang berkomunikasi.

 Konteks budaya – melibatkan unsur-unsur budaya yang mempengaruhi interaksi mereka.


v. Komunikasi interpersonal tidak boleh diulang semula. Ia bersifat sementara dan sentiasa berubah.





Konsep Yang Salah Mengenai Komunikasi

• Kata-kata tidak semestinya membawa makna yang sebenar , terutama yang melibatkan penggunaan kata-kata kiasan.

• Lebih banyak berkomunikasi tidak selalunya lebih baik.


“Berdiam diri itu adalah satu kebijaksanaan tetapi tidak ramai orang mengetahuinya.”
(Maksud hadis)


• Komunikasi tidak boleh menyelesaikan semua masalah.

• Komunikasi tidak selalunya boleh mempengaruhi orang lain. Perlu ambil kira faktor-faktor lain seperti emosi, kesihatan, budaya, dan sebagainya.

• Komunikasi bukanlah suatu kebolehan semulajadi. Ia memerlukan masa dan latihan.





Meningkatkan Kemahiran Komunikasi Interpersonal

• Kemahiran komunikasi interpersonal didapati melalui kefahaman, latihan dan pengalaman kerana ia melibatkan dua orang manusia yang mempunyai pelbagai perlakuan yang dipengaruhi oleh faktor-faktor psikologi, sosiologi dan budaya.

• Manusia juga mempunyai pengalaman hidup yang berbeza menyebabkan perlakuan komunikasi mereka juga berbeza.


• PERSOALANNYA: BAGAIMANA MENJADI SEORANG YANG MAHIR BERKOMUNIKASI?


Seseorang komunikator itu harus sedar bahawa:

 Tiada suatu cara komunikasi yang ideal dalam komunikasi interpersonal. Oleh sebab itu kita memerlukan pelbagai gaya untuk menjadi komunikator yang berkesan, contohnya: gaya terbuka, tegas, lucu, pendiam dan sebagainya bergantung kepada situasi.

 Kemahiran komunikasi bergantung kepada situasi. Pengalaman manusia yang berbeza-beza, emosi yang berubah-ubah dan budaya yang unik perlu diambil kira.

• Kemahiran komunikasi adalah berbeza dalam hubungan yang berbeza. Misalnya, orang-orang yang cemburu didapati mempamerkan pelbagai gaya komunikasi kepada pasangan seperti marah, mengurangkan perbualan, dan sebagainya.


Ciri-ciri Komunikator yang mahir


Menurut Adler dan Towne (1999), komunikator yang mahir mempunyai ciri-ciri berikut:

i. Mempunyai pelbagai perlakuan komunikasi dan tahu memilih dan menyesuaikannya menurut keadaan. Contoh: jika anda diejek oleh rakan, apa respon anda?

ii. Tahu memilih perlakuan komunikasi paling sesuai dengan konteks atau situasi (ambil kira konteks situasi, matlamat interaksi dan maklumat diri orang yang terlibat dalam interaksi.

iii. Mahir mengaplikasi kemahiran komunikasi. Kemahiran diperoleh melalui pengetahuan, latihan dan pengalaman yang lama.

iv. Kebolehan kognitif yang luas – contoh: dapat melihat sesuatu isu dalam pelbagai perspektif atau merasi apa yang orang lain rasa / empati.

v. Pemantauan diri. Contohnya: menanyakan soalan-soalan pada diri untuk melihat kewajaran komunikasi sebelum interaksi berlaku.

vi. Perlu ada komitmen atau sifat prihatin terhadap orang lain.



Jenis-jenis Konsep Kendiri

• 3 jenis konsep kendiri:
i. Diri lahiriah (material self)
ii. Diri sosial (sosial self)
iii. Diri batiniah (spiritual self)

• Diri lahiriah meliputi segala benda dan jasad yang kita miliki.

• Diri sosial adalah segala bahagian diri kita yang berinteraksi dengan orang lain.

• Diri batiniah melibatkan pemikiran dalaman dan pendirian kita


Nilai Kendiri

• Ada kaitan dengan konsep kendiri. Jika konsep kendiri menghurai siapa kita, nilai kendiri pula menilai diri kita.

• Menurut Berne (1964), ada 4 posisi dalam kehidupan seseorang ketika menilai dirinya dan diri orang lain:

i. Saya ok, anda ok. (kita positif terhadap diri sendiri dan orang lain).
ii. Saya ok, anda tak ok.
iii. Saya tak ok, anda ok.
iv. Saya tak ok, anda tak ok.


Menurut Norton (1983), terdapat 9 gaya berkomunikasi:

1. Dominan. Apabila kita mempunyai konsep kendiri ingin menguasai, kita menggunakan gaya dominan seperti bercakap banyak, garang dan mengawal perbualan.

2. Dramatik. Kita suka bercerita atau berjenaka, selalu membesar-besarkan cerita, selalu berlakon semasa berbual.

3. Berdebat. Apabila berinteraksi, kita selalu bertengkar, bercanggah pendapat, sentiasa mahukan bukti, sukar untuk mengalah.

4. Animasi. Banyak menggunakan ekspresi muka dan gerakan tangan ketika bercakap.

5. Meninggalkan impresi/kesan. Menggunakan kata-kata yang mudah diingati dan dituturkan dengan lembut dan penuh sopan.

6. Tenang. Bercakap dengan penuh sabar sekalipun dalam keadaan tertekan. Tidak mudah dipengaruhi oleh suasana.

7. Mengambil perhatian. Semasa berinteraksi, kita turut mencerap dengan aktif dan membuat pertembungan mata.

8. Terbuka. Mudah menunjukkan ekspresi emosi dan boleh berkongsi maklumat dengan orang lain. Jujur dalam berinteraksi.

9. Peramah. Selalu memuji, memberi galakan dan sokongan.

• Wilson Learning Corporation mengklasifikasikan gaya-gaya komunikasi dengan melihat sejauh mana kita mempamerkan perlakuan responsif dan tegas.
• Responsif merujuk kepada usaha kita mementingkan perasaan orang lain.

• Ketegasan merujuk kepada usaha kita untuk mengawal orang lain seperti mengubah perlakuan atau menyuruh mereka melakukan sesuatu.









Perlakuan Responsif
Perlakuan Tegas (Assertive)
Task-responsive
People-responsive Tell-assertive Ask-assertive
Tak banyak cakap, kurang respons, mahukan fakta dan mendalam (detail), mata serius, pergerakan badan dan tangan terhad, pendedahan kepada perasaan peribadi, bercerita atau berbual adalah terhad, selalu sibuk dan pemerhati yang baik. Animated (merangsang), menggunakan ekspresi muka, terbuka dan bersemangat, kurang usaha dalam memberikan fakta, peramah, banyak pergerakan badan, boleh berkongsi perasaan, memberi perhatian dan responsif, menyanjungi hubungan. Suara tinggi dan rendah semasa menekan idea. Cepat dan jelas. Genggam salam yang kuat. Lebih banyak membuat pernyataan daripada bertanya. Memastikan orang lain tahu apa yang dia kehendaki.
Kurang guna suara untuk menerangkan idea. Bercakap perlahan. Salam tangan serupa sahaja. Selalu bertanya tapi kurang membuat pernyataan. Kabur dengan apa yang dikehendaki olehnya. Selalu menarik diri (ke belakang atau tidak berminat)


Teknik Memperbaiki Nilai Kendiri

1. Melatih diri dalam komunikasi intrapersonal (dalam diri). Wajar mengatakan sesuatu yang realistik dan positif kepada diri sendiri.

2. Melakukan penggambaran diri / visualization. Kita perlu membayangkan cara-cara berinteraksi dengan orang lain. Latih bercakap depan cermin.

3. Elakkan daripada membandingkan dengan mereka yang lebih berjaya. Yakini dri sendiri.

4. Rangka semula peristiwa dan pengalaman daripada pelbagai sudut pandangan dan menilainya menurut kaca mata orang lain.

5. Membentuk hubungan yang ikhlas.

6. Melupakan perkara/peristiwa lepas, terutamanya perkara buruk. Lebih baik ambil iktibar / pengajaran daripada peristiwa yang dilalui.

7. Dapatkan bantuan profesional bagi membaiki imej kendiri negatif yang sudah sebati. Jangan cepat berputus asa.





Konsep kendiri negatif

Konsep kendiri positif
Dia peka kepada kritikan Dia yakin akan kemampuannya meng-atasi masalah;

Dia amat responsif sekali terhadap pujian Dia merasa setara dengan orang lain;

Cenderung merasa tidak disenangi orang lain Dia menerima pujian tanpa rasa malu;

Bersikap pesimis terhadap persaingan Dia menyedari setiap orang mempunyai pelbagai perasaan, keinginan dan perilaku yang tidak semuanya disetujui oleh masyarakat.


No comments: