Wednesday, June 3, 2009

HURAIAN SUKATAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH

Bahasa Melayu

  • 1.0 Berbual dengan keluarga, rakan sebaya dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal
    • Primary Year 1
      • 1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan seharian menggunakan kata, ungkapan, ayat sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
        • Aras 1 i. Menyatakan butiran maklumat asas diri.
        • ii. Melafazkan ucapan secara bertatasusila dalam perbualan.
        • Aras 2 i. Menggunakan kata panggilan dan kata ganti nama diri yang sesuai mengikut situasi dalam perbualan.
        • Aras 3 i. Berbual tentang sesuatu perkara dengan bahasa yang sesuai.
        • ii. Menyatakan perasaan dan teguran secara berterus terang dengan sopan dalam perbualan.
      • 1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila
        • Aras 1 i. Mendengar sesuatu penerangan dengan teliti untuk mendapatkan maklumat.
        • ii. Mengemukakan soalan bertumpu secara bertatasusila untuk memperoleh maklumat.
        • iii. Menjawab secara bertatasusila.
        • Aras 2 i. Mengemukakan pelbagai soalan bertumpu dan bercapah untuk mendapatkan respons.
        • ii. Bersoal jawab tentang sesuatu perkara dengan sopan.
        • Aras 3 i. Menggunakan kata panggilan dan kata ganti nama diri yang sesuai semasa bersoal jawab.
        • ii. Menjawab pertanyaan dengan spontan.
      • 1.3 Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara
        • Aras 1 i. Mendengar arahan serta pesanan dengan teliti.
        • ii. Menyatakan arahan serta pesanan dengan sebutan yang betul dan jelas.
        • Aras 2 i. Mengecam perkataan berbentuk arahan serta pesanan.
        • ii. Menerima dan melaksanakan arahan serta pesanan dengan betul.
        • Aras 3 i. Menyatakan arahan dengan intonasi yang betul dan cara yang meyakinkan.
        • ii. Melakukan arahan serta pesanan dengan betul.
      • 1.4 Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
        • Aras 1 i. Memberitahu kemahuan kepada seseorang secara bertatasusila.
        • Aras 2 i. Mengemukakan permintaan secara telus dan bertatasusila dengan bahasa yang mudah difahami.
        • Aras 3 i. Meminta keizinan untuk memenuhi keperluan dengan bersopan.
    • Primary Year 2
      • 1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
        • Aras 1 i. Berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
        • ii. Melafazkan ucapan secara bertatasusila dalam perbualan.
        • Aras 2 i. Menggunakan kata panggilan dan kata ganti diri yang sesuai mengikut situasi dalam perbualan.
        • Aras 3 i. Menyatakan perasaan dan teguran secara berterus terang dengan sopan dalam perbualan.
      • 1.2 Bertanya dan menjaw ab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
        • Aras 1 i. Mengemukakan pelbagai soalan untuk mendapatkan respons.
        • ii. Memberikan jaw apan yang sesuai dengan soalan yang dikemukakan.
        • Aras 2 i. Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah dengan menggunakan kata tanya.
        • ii. Menjaw ab soalan secara bertatasusila dengan menggunakan ungkapan yang sesuai.
        • Aras 3 i. Bersoal jaw ab tentang perkara yang menarik berdasarkan sesuatu topik.
      • 1.3 Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.
        • Aras 1 i. Mendengar dan memahami arahan atau pesanan dengan teliti.
        • ii. Menyatakan arahan atau pesanan dengan sebutan yang betul dan jelas.
        • Aras 2 i. Mengecam perkataan berbentuk arahan serta pesanan.
        • ii. Menerima dan melaksanakan arahan serta pesanan dengan betul.
        • Aras 3 i. Memaklumkan arahan serta pesanan yang diterima secara jelas, tepat dan tersusun.
        • ii. Melakukan arahan serta pesanan dengan betul.
      • 1.4 Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
        • Aras 1 i. Mengemukakan permintaan untuk mendapatkan kebenaran secara sopan.
        • Aras 2 i. Meminta keizinan untuk memenuhi keperluan dengan bersopan.
        • Aras 3 i. Memohon kebenaran untuk melakukan sesuatu tugasan dengan menggunakan bahasa yang tepat dan jelas.
    • Primary Year 3
      • 1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.
        • Aras 1 i. Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami dan didengar dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
        • Aras 2 i. Menggunakan kata panggilan yang sesuai mengikut situasi dalam aktiviti harian.
        • Aras 3 i. Menyatakan teguran dengan sopan secara berterus-terang dalam perbualan.
      • 1.2 Bertanya dan menjaw ab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
        • Aras 1 i. Mendengar ungkapan untuk memberikan maklum balas.
        • ii. Menyoal dengan menggunakan kata tanya.
        • iii. Menjaw ab secara bertatasusila dengan menggunakan ungkapan yang sesuai.
        • Aras 2 i. Mengemukakan soalan tanpa menggunakan kata tanya.
        • ii. Memberikan respons yang sesuai berdasarkan soalan yang dikemukakan.
        • Aras 3 i. Bersoal jaw ab dengan memberikan penerangan sebagai maklum balas.
      • 1.3 Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.
        • Aras 1 i. Mendengar dan mengecam ayat arahan serta pesanan.
        • ii. Memaklumkan arahan serta pesanan yang diterima secara jelas, tepat dan tersusun.
        • Aras 2 i. Mengenal pasti ayat arahan serta pesanan.
        • ii. Menyampaikan arahan serta pesanan dengan intonasi yang betul dan bersopan.
        • Aras 3 i. Melaksanakan arahan serta pesanan dengan cepat dan betul.
        • ii. Menjelaskan cara membuat sesuatu dengan betul mengikut arahan.
      • 1.4 Menyatakan permintaan secara berterus terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
        • Aras 1 i. Memilih dan menggunakan kata dan ayat yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
        • ii. Memohon kebenaran untuk melakukan sesuatu tugasan.
        • Aras 2 i Menyatakan permintaan dengan memberikan alasan yang w ajar.
        • Aras 3 i. Memohon pertimbangan untuk memenuhi sesuatu permintaan.
    • Primary Year 4
      • 1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
        • Aras 1 i. Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami atau yang dilihat atau yang dibaca.
        • Aras 2 i. Menggunakan kata panggilan dan kata ganti nama diri yang sesuai mengikut situasi dalam perbualan.
        • Aras 3 i. Menerima teguran secara terbuka dalam perbualan.
      • 1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
        • Aras 1 i. Mendengar dan mengecam intonasi soalan tanpa kata tanya.
        • ii. Mengemukakan soalan dengan kata tanya dan tanpa kata tanya untuk mendapatkan maklumat.
        • iii. Memberikan respons yang sesuai terhadap soalan yang dikemukakan.
        • Aras 2 i. Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah serta menjawabnya secara logik dan tepat.
        • Aras 3 i. Bersoal jawab untuk membuat rumusan dan keputusan.
      • 1.3 Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.
        • Aras 1 i. Mendengar serta memahami arahan dan pesanan.
        • ii. Menyampaikan arahan serta pesanan dengan intonasi yang betul dan bersopan.
        • Aras 2 i. Mendengar, menerima, dan melaksanakan arahan serta pesanan dengan betul, cepat, dan tersusun.
        • ii. Menyatakan panduan tunjuk arah kepada orang lain.
        • Aras 3 i. Menyalurkan arahan serta pesanan yang diterima kepada orang lain dengan jelas dan tepat.
      • 1.4 Menyatakan permintaan secara berterus terang dan meyakinkan dengan intonasi dan paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
        • Aras 1 i. Memilih serta menggunakan kata dan ayat yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
        • ii. Menggunakan mimik muka yang sesuai semasa mengemukakan permintaan.
        • iii. Memohon pertimbangan untuk memenuhi sesuatu permintaan.
        • Aras 2 i. Mengajukan hasrat dengan ungkapan yang sesuai.
        • Aras 3 i. Menyatakan sebab dan akibat untuk menyokong sesuatu permintaan.
      • 1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan tersirat
        • Aras 1 i. Menyatakan fakta yang terdapat dalam bahan.
        • ii. Mengecam mesej yang terdapat dalam bahan.
        • iii. Menerangkan fakta dan mesej yang terdapat dalam bahan.
        • Aras 2 i. Menerangkan maklumat yang tersurat dan tersirat tentang sesuatu peristiwa.
        • Aras 3 i. Mengusul periksa andaian untuk menjelaskan perkara yang tersurat dan yang tersirat.
      • 1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan semasa menjalankan transaksi dalam urusan harian untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
        • Aras 1 i. Mengenal pasti keperluan dan menyatakannya dengan jelas.
        • ii. Menggunakan ayat yang sesuai untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
        • Aras 2 i. Menggunakan kata dan istilah yang betul semasa berurusan.
        • Aras 3 i. Berunding dengan sopan untuk mendapatkan persetujuan semasa berurusan.
    • Primary Year 5
      • 1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
        • Aras 1 i. Menggunakan kata panggilan yang sesuai mengikut situasi dalam perbualan.
        • Aras 2 i. Bertukar-tukar pandangan berdasarkan sesuatu isi.
        • Aras 3 i. Menerima teguran dengan hati yang terbuka dalam perbualan.
      • 1.2 Bertanya dan menjaw ab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
        • Aras 1 i. Mendengar dan mengecam intonasi dalam soalan tanpa kata tanya.
        • ii. Mengemukakan soalan dengan menggunakan kata tanya dan tanpa kata tanya untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
        • iii. Menjaw ab untuk menjelaskan sesuatu perkara yang dikemukakan dengan menggunakan bahasa yang santun.
        • Aras 2 i. Mengemukakan soalan yang relevan tentang topik yang berkaitan.
        • ii. Menjaw ab soalan yang mempunyai makna yang tersirat.
        • Aras 3 i. Bersoal jaw ab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan pelbagai aras.
      • 1.3 Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.
        • Aras 1 i. Menyatakan panduan tunjuk arah kepada orang lain.
        • ii. Menyampaikan arahan serta pesanan dengan intonasi yang betul dan bersopan.
        • Aras 2 i. Mendengar dan menerima arahan dengan betul untuk bertindak balas.
        • ii. Melaksanakan arahan serta pesanan dengan cepat dan tersusun.
        • Aras 3 i. Meneliti arahan dan pesanan untuk membuat tindakan w ajar.
        • ii. Melaksanakan arahan serta pesanan mengikut keutamaan.
      • 1.4 Menyatakan permintaan secara berterus terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
        • Aras 1 i. Memilih dan menggunakan kata dan ayat yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
        • ii. Menyatakan sebab untuk menyokong sesuatu permintaan.
        • Aras 2 i. Menggunakan kata dan ayat yang sesuai untuk meyakinkan pihak lain dalam menyatakan permintaan.
        • Aras 3 i. Menyatakan hasrat dengan mengemukakan alasan untuk mengukuhkan permintaan.
      • 1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan tersirat dengan menggunakan kata, ungkapan, dan ayat yang sesuai.
        • Aras 1 i. Menjelaskan isi yang tersurat dan tersirat berdasarkan sesuatu topik yang dibualkan.
        • Aras 2 i. Menghubungkaitkan dan menjelaskan isi tersurat dan tersirat dalam sesuatu bahan.
        • Aras 3 i. Membuat perbandingan maklumat tersurat untuk menjelaskan maksud tersirat.
      • 1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan semasa menjalankan transaksi dalam urusan harian untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.
        • Aras 1 i. Menggunakan kata dan istilah yang betul semasa berurusan.
        • ii. Menyoal untuk mendapatkan penjelasan tentang sesuatu perkhidmatan yang diperlukan.
        • Aras 2 i. Berunding dengan sopan untuk mendapatkan persetujuan dalam berurusan.
        • Aras 3 i. Memujuk dengan menggunakan ayat dan intonasi yang sesuai untuk mendapatkan keyakinan semasa berurusan.
    • Primary Year 6

1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai.

Aras 1 i. Berinteraksi dengan pihak lain berkaitan sesuatu topik.

Aras 2 i. Menggunakan gelaran dan kata panggilan yang sesuai dalam perbualan.

Aras 3 i. Menerima teguran dengan hati yang terbuka dalam perbualan.

1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.

Aras 1 i. Mengemukakan soalan tanpa kata tanya.

ii. Mengajukan soalan yang menggunakan kata tanya dan tanpa kata tanya untuk mendapatkan huraian dan penerangan.

iii. Memberikan jawapan yang tepat dengan alasan yang munasabah.

Aras 2 i. Mengemukakan soalan yang relevan tentang topik yang dbincangkan.

ii. Memberikan penjelasan terhadap jawapan yang diberikan.

Aras 3 i. Berbual secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan pelbagai aras.

1.3 Memberikan dan memahami arahan serta pesanan tentang sesuatu perkara.

Aras 1 i. Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan dengan

menggunakan intonasi yang betul dan bersopan.

ii. Memberikan arahan serta menyampaikan pesanan mengikut

keutamaan.

Aras 2 i. Mendengar arahan serta pesanan dengan teliti untuk membuat tindakan wajar.

ii. Melaksanakan arahan serta pesanan dengan cepat dan terancang.

Aras 3 i. Memberikan arahan secara ringkas dan tepat.

ii. Mendengar arahan serta pesanan dengan teliti untuk membuat tindakan yang tepat.

iii. Melaksanakan arahan serta pesanan dengan cepat dan tersusun

berpandukan peraturan-peraturan tertentu.

1.4 Menyatakan permintaan secara berterus-terang dan meyakinkan dengan menggunakan intonasi dan unsur paralinguistik yang sesuai untuk menguatkan permintaan.

Aras 1 i. Menggunakan perkataan, ayat dan paralinguistik yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.

ii. Mengemukakan hasrat dengan memberikan alasan yang kukuh.

Aras 2 i. Memberi penjelasan tentang sesuatu perkara yang diminta dengan sopan.

ii. Mengemukakan pendapat untuk memujuk pihak tertentu dengan

menggunakan kata, ungkapan, ayat, intonasi, dan gaya yang sesuai.

Aras 3 i. Merayu dengan menggunakan strategi yang berkesan untuk memujuk pihak lain.

ii. Melahirkan rasa hati dengan berterus terang secara berhemah.

1.5 Memberikan enjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan tersirat

dengan menggunakan kata, ungkapan dan ayat yang sesuai.

Aras 1 i. Menyatakan maksud pernyataan yang tersurat dan tersirat berdasarkan intonasi.

Aras 2 i. Menjelaskan maksud diksi, frasa, ungkapan dan ayat dalam sesuatu pengucapan.

Aras 3 i. Menyatakan pengajaran yang terdapat dalam bahan secara analitis.

1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan semasa menjalankan transaksi

untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan.

Aras 1 i. Mendapatkan penjelasan tentang sesuatu barang dan perkhidmatan yang diperlukan.

ii. Berbincang untuk mendapatkan persetujuan semasa berurusan.

Aras 2 i. Memujuk dengan menggunakan ayat dan intonasi yang sesuai untuk meyakinkan sesuatu pihak semasa berurusan.

Aras 3 i. Berbincang untuk menetapkan perjanjian dalam sesuatu urusan.

· 2.0 Bercerita dan melaporkan sesuatu perkara yang didengar, ditonton, dibaca atau dialami

  • Primary Year 1
    • 2.1 Bercerita menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
      • Aras 1 i. Menamakan dan menyatakan ciri-ciri benda maujud dengan menggunakan perkataan dan ayat yang betul.
      • Aras 2 i. Menceritakan perkara yang terdapat dalam gambar dengan perkataan dan ayat yang betul.
      • Aras 3 i. Bercerita tentang sesuatu perkara berdasarkan bahan rangsangan dengan perkataan dan ayat yang betul.
    • 2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat.
      • Aras 1 i. Memberitahu sesuatu perkara yang didengar dengan menggunakan perkataan yang tepat.
      • Aras 2 i. Menyatakan perkara-perkara penting berdasarkan bahan rangsangan.
      • Aras 3 i. Memaklumkan perkara yang dilakukan kepada orang lain dengan menggunakan ayat yang betul.
  • Primary Year 2
    • 2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
      • Aras 1 i. Berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan ayat yang betul.
      • Aras 2 i. Menceritakan cerita yang didengar dan ditonton dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
      • Aras 3 i. Bercerita tentang sesuatu perkara berdasarkan sesuatu situasi dengan menggunakan bahasa yang betul.
      • ii. Mengisahkan sesuatu perkara yang dialami dengan menggunakan bahasa yang betul.
    • 2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat.
      • Aras 1 i. Memberitahu isi-isi penting sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan dan frasa yang jelas.
      • Aras 2 i. Menyatakan sesuatu perkara dengan menggunakan ayat yang betul.
      • Aras 3 i. Menyatakan kesimpulan aw al tentang sesuatu perkara dengan menggunakan kata, frasa, dan ayat yang tepat.
  • Primary Year 3
    • 2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
      • Aras 1 i Menceritakan cerita yang didengar dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
      • Aras 2 i. Mengenal pasti isi penting dar ipada cerita yang didengar atau ditonton.
      • ii. Menyampaikan cerita berdasarkan isi penting.
      • Aras 3 i. Bercerita dengan menggunakan sebutan, intonasi yang betul dan gaya penyampaian yang sesuai.
    • 2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat.
      • Aras 1 i. Mengumumkan sesuatu perkara kepada orang lain dengan menggunakan kata, frasa dan ayat yang tepat.
      • Aras 2 i. Memberikan penerangan tentang sesuatu perkara yang diperoleh dengan menggunakan ayat yang jelas.
      • Aras 3 i. Memaklumkan sebab dan akibat berdasarkan sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan dan frasa yang jelas dan tepat.
  • Primary Year 4
    • 2.1 Bercerita menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
      • Aras 1 i. Memilih diksi yang sesuai untuk menyampaikan sesuatu cerita.
      • ii. Menyampaikan rentetan peristiwa yang berlaku di luar lingkungan persekolahan.
      • Aras 2 i. Bercerita berdasarkan bahan yang telah dibaca dan peristiwa yang dialami menggunakan pelbagai jenis ayat.
      • ii. Menyatakan ramalan kesudahan sesuatu peristiwa dengan bahasa yang betul.
      • Aras 3 i. Mempersembahkan cerita dengan sebutan, intonasi, dan penghayatan yang sesuai.
      • ii. Menghuraikan sesuatu perkara yang didengar dengan bahasa yang betul.
    • 2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan bahasa yang sesuai dan tepat.
      • Aras 1 i. Menyampaikan sesuatu berita secara ringkas dengan bahasa yang betul.
      • Aras 2 i. Menyampaikan maklumat penting tentang sesuatu perkara.
      • Aras 3 i. Mengemukakan cadangan untuk menyelesaikan masalah berdasarkan sesuatu perkara dengan ayat yang jelas.
  • Primary Year 5
    • 2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
      • Aras 1 i. Memilih diksi yang sesuai untuk menyampaikan sesuatu cerita.
      • ii. Menyampaikan cerita dengan menggunakan diksi yang telah dipilih.
      • Aras 2 i. Bercerita berdasarkan bahan yang telah dibaca dengan menggunakan pelbagai pola ayat.
      • Aras 3 i. Mempersembahkan cerita dengan sebutan, intonasi, dan penghayatan yang sesuai.
      • ii. Menerangkan w atak yang terdapat dalam cerita.
    • 2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat.
      • Aras 1 i. Mengemukakan data yang diperoleh tentang sesuatu perkara.
      • Aras 2 i. Membentangkan hasil rumusan berdasarkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang betul.
      • Aras 3 i. Membentangkan penemuan dan dapatan secara jelas dan terperinci.
  • Primary Year 6

2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta ebutan dan intonasi

yang baik dan jelas.

Aras 1 i. Bercerita secara spontan mengenai sesuatu perkara dengan nada, intonasi dan gaya yang sesuai.

ii. Menyatakan pendapat tentang sesuatu kejadian yang didengar dengan

menggunakan bahasa yang betul.

Aras 2 i. Menceritakan sesuatu peristiwa dengan penuh penghayatan

menggunakan bahasa, gaya danintonasi yang baik.

Aras 3 i. Mengulas tentang sesuatu kejadian yang didengar dengan menggunakanbahasa yang betul.

2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan tepat.

Aras 1 i. Menyampaikan hasil pemerhatian yang dilakukan dengan menggunakan laras bahasa yang sesuai.

Aras 2 i. Mempersembahkan hasil kerja dengan jelas, isi yang padat dan laras bahasa yang sesuai.

Aras 3 i. Membentangkan tindakan susulan bagi menyelesaikan sesuatu tugasan.

· 3.0 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dengan pengucapan yang mudah, betul, menarik, dan berkesan

  • Primary Year 1
    • 3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk menggunakan kata, istilah, frasa, struktur ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai.
      • Aras 1 i. Mengecam perkataan dan frasa yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.
      • ii. Menyatakan maklumat berdasarkan bahan rangsangan.
      • Aras 2 i. Mengenal pasti frasa yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.
      • ii. Menyatakan maklumat dengan jelas berdasarkan bahan yang disediakan.
      • Aras 3 i. Mengenal pasti frasa yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.
      • ii. Memaklumkan sesuatu maklumat mengikut keutamaan.
  • Primary Year 2
    • 3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang tepat, dan laras bahasa yang sesuai.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti frasa dan ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.
      • ii. Memaklumkan sesuatu maklumat mengikut keutamaan berdasarkan situasi.
      • Aras 2 i. Menyenaraikan isi berdasarkan perkara yang didengar atau diperdengarkan.
      • Aras 3 i. Menghuraikan maklumat yang disampaikan dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
  • Primary Year 3
    • 3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti dan menyusun isi penting berdasarkan bahan.
      • ii. Mengemukakan maklumat dengan menggunakan frasa dan ayat yang sesuai.
      • Aras 2 i. Mengenal pasti dan menyusun isi penting berdasarkan tajuk yang dibincangkan.
      • ii. Menyampaikan maklumat yang diperoleh secara jelas dan tersusun.
      • Aras 3 i. Mengumpul isi penting tentang sesuatu perkara yang didengar, dibaca atau ditonton.
      • ii. Membentangkan maklumat yang diperoleh secara ringkas dan tepat.
    • 3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan.
      • Aras 1 i. Memberitahu maklumat tentang sesuatu perkara dan mengemukakan contoh yang sesuai.
      • Aras 2 i. Menyatakan idea tentang sesuatu topik dengan memberikan sebab.
      • Aras 3 i. Mengemukakan pendapat yang jelas tentang sesuatu topik dengan menyatakan sebab.
    • 3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti terancang.
      • Aras 1 i. Menyatakan pendapat yang w ajar tentang sesuatu topik dengan intonasi dan gaya yang betul.
      • Aras 2 i. Mengemukakan pandangan tentang sesuatu isu dengan menggunakan diksi yang tepat dan maklumat yang betul.
      • Aras 3 i. Menjelaskan pandangan tentang sesuatu isu dengan gaya yang betul dan maklumat yang tersusun.
  • Primary Year 4
    • 3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk menggunakan kata, Istilah, frasa, struktur ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai.
      • Aras 1 i. Mengumpulkan dan menyusun isi penting daripada sesuatu topik yang dibincangkan.
      • ii. Mengemukakan isi penting dengan jelas.
      • Aras 2 i. Menyusun isi penting sesuatu topik.
      • ii. Menyampaikan isi penting sesuatu topik secara tersusun dengan bahasa yang mudah.
      • Aras 3 i. Menentukan fakta yang sesuai tentang sesuatu topik yang dibincangkan.
      • ii. Membentangkan maklumat yang diperoleh dengan ayat yang tepat.
    • 3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan.
      • Aras 1 i. Mengembangkan idea tentang sesuatu perkara dengan memberikan alasan yang sesuai.
      • Aras 2 i. Membentangkan fakta tentang sesuatu topik dengan ulasan yang wajar.
      • Aras 3 i. Menjelaskan pendapat tentang sesuatu topik dengan mengemukakan bukti yang wajar.
    • 3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti yang terancang.
      • Aras 1 i. Mempersembahkan idea tentang sesuatu persoalan dengan diksi, ayat, dan gaya yang sesuai.
      • Aras 2 i. Mengemukakan idea tentang sesuatu tema dengan wacana yang sesuai.
      • Aras 3 i. Membentangkan pendapat tentang sesuatu persoalan dengan bahasa yang bertatasusila.
  • Primary Year 5
    • 3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, struktur ayat yang betul, dan laras bahasa yang sesuai.
      • Aras 1 i. Mengelaskan maklumat berdasarkan sesuatu topik yang dibincangkan.
      • ii. Menyampaikan maklumat yang bernas dengan jelas dan tersusun.
      • Aras 2 i. Mengkategorikan isi berdasarkan topik yang dibincangkan.
      • ii. Mengemukakan sesuatu maklumat dengan menggunakan laras bahasa yang sesuai.
      • Aras 3 i. Menganalisis data berdasarkan sesuatu perkara.
      • ii. Membentangkan hasil analisis secara tepat.
    • 3.2 Menghuraikan maklumat dengan menggunakan alasan yang meyakinkan.
      • Aras 1 i. Membentangkan dapatan tentang sesuatu isu dengan memberikan penjelasan yang setimpal.
      • Aras 2 i. Mengembangkan idea berdasarkan pemerhatian dengan menyatakan bukti yang sahih.
      • Aras 3 i. Menerangkan sebab dan akibat tentang sesuatu isu dengan mengemukakan bukti yang konkrit.
    • 3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti yang terancang.
      • Aras 1 i. Mengemukakan hujah yang bernas tentang sesuatu topik dengan intonasi dan sebutan yang betul.
      • Aras 2 i. Menyampaikan pengucapan umum tentang sesuatu tajuk dengan menggunakan diksi, ayat, sebutan, intonasi, dan gaya yang sesuai.
      • Aras 3 i. Melahirkan perasaan dengan menggunakan bahasa puitis berdasarkan sesuatu tema.
  • Primary Year 6

3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk dengan

menggunakan kata, istilah, frasa, ayat yang tepat dan laras bahasa yang sesuai.

Aras 1 i. Mengkategorikan isi penting berdasarkan topik.

ii. Mengemukakan isi yang diperoleh dengan jelas.

Aras 2 i. Menganalisis data berdasarkan sesuatu perkara.

ii. Menyusun dan menyampaikan maklumat dengan menggunakan laras bahasa yang sesuai.

Aras 3 i. Mensintesis data yang diperoleh berdasarkan sesuatu perkara.

ii. Membentangkan kesimpulan berdasarkan perkara yang diteliti dengan menggunakan laras bahasa secara tepat dan padat.

3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan.

Aras 1 i. Menghubungkaitkan sebab dan akibat dengan memberikan alasan yang rasional.

Aras 2 i. Mengembangkan idea berdasarkan dapatan dengan mengemukakan bukti yang sahih.

Aras 3 i. Mengulas fakta tentang sesuatu topik dengan mengemukakan bukti yang wajar.

3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti terancang.

Aras 1 i. Memilih dan membentangkan hujah yang bernas dengan intonasi, sebutan dan gaya bersahaja.

ii. Membidas hujah dengan alasan yang kukuh menggunakan kesantunan bahasa.

Aras 2 i. Menyampaikan pengucapan umum tentang sesuatu tajuk dengan menggunakan diksi, ayat, sebutan, intonasi dan gaya yang sesuai.

Aras 3 i. Melahirkan perasaan dengan menggunakan diksi, ayat dan unsur paralinguistik secara meyakinkan.

· 4.0 Berbincang tentang tajuk-tajuk yang relevan secara bertatasusila

  • Primary Year 1
    • 4.1 Mengemukakan idea, pandangan, dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat, dan tersusun.
      • Aras 1 i. Mendengar dan memahami pandangan yang disampaikan oleh rakan.
      • ii. Menyatakan pandangan tentang sesuatu perkara secara bebas.
      • Aras 2 i. Menyatakan pandangan tentang sesuatu perkara yang dibualkan.
      • ii. Melahirkan buah fikiran yang munasabah tentang sesuatu perkara.
  • Primary Year 2
    • 4.1 Mengemukakan idea, pandangan, dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat, dan tersusun.
      • Aras 1 i. Melahirkan perasaan berdasarkan topik yang ditentukan.
      • Aras 2 i. Mendengar pendapat dengan teliti untuk memahami tajuk perbualan.
      • ii. Memberikan pendapat tentang tajuk yang dibincangkan secara bertatasusila.
      • Aras 3 i. Menyampaikan pendapat dengan kata, frasa serta ayat yang jelas dan tepat.
    • 4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman, dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
      • Aras 1 i. Memerihalkan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian dan maklumat yang diterima.
      • Aras 2 i. Memberikan komen dengan menghubungkaitkan pengalaman sedia ada.
      • Aras 3 i. Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatu perkara yang dilihat atau dar ipada maklumat yang diterima.
  • Primary Year 3
    • 4.1 Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat dan tersusun.
      • Aras 1 i. Mendengar pandangan dan memberikan respons secara sopan.
      • Aras 2 i. Melahirkan pandangan tentang sesuatu topik dengan jelas dan teratur.
      • Aras 3 i. Menghuraikan pandangan yang dikemukakan dengan memberikan alasan yang munasabah.
    • 4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
      • Aras 1 i. Memerihalkan sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.
      • Aras 2 i. Memberikan komen berkaitan sesuatu isu berdasarkan keperluan masa depan.
      • Aras 3 i. Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatu perkara yang dilihat, dibaca atau didengar
  • Primary Year 4
    • 4.1 Mengemukakan idea, pandangan, dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat, dan tersusun.
      • Aras 1 i. Mengamati topik perbincangan untuk memberikan pandangan yang relevan.
      • Aras 2 i. Mengemukakan pendapat bagi menjelaskan idea tentang isu perbincangan.
      • Aras 3 i. Memberikan respons tentang sesuatu isu yang dibincangkan dengan mengemukakan alasan yang sesuai.
    • 4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman, dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
      • Aras 1 i. Memberikan komen yang membina tentang sesuatu perkara.
      • Aras 2 i. Mengelaskan penyataan dan memberikan kritikan yang membina.
      • Aras 3 i. Mengemukakan teguran yang positif berdasarkan maklumat yang diperoleh.
    • 4.3 Mengemukakan hujah untuk menyokong atau menentang sesuatu pendirian dengan memberikan alasan yang sesuai secara sopan dalam aktiviti yang terancang.
      • Aras 1 i. Menyatakan pendirian tentang sesuatu tajuk perbincangan.
      • Aras 2 i. Memberikan pendapat dengan alasan tentang sesuatu topik.
      • Aras 3 i. Menyokong sesuatu tajuk dengan mengemukakan hujah yang bernas.
    • 4.4 Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak pandangan dan pendapat dalam perundingan bagi mencapai kata sepakat.
      • Aras 1 i. Mengemukakan alasan yang sesuai untuk menerima atau menolak sesuatu pendapat.
      • Aras 2 i. Menyatakan sebab dan akibat untuk menerima atau menolak sesuatu pendapat.
      • Aras 3 i. Meneliti tawaran untuk membuat pilihan.
      • ii. Mengemukakan alasan untuk menerima atau menolak sesuatu pendapat.
  • Primary Year 5
    • 4.1 Mengemukakan idea, pandangan, dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat, dan tersusun.
      • Aras 1 i. Mengamati idea dalam perbincangan untuk memberikan pendapat.
      • ii. Menerangkan idea yang dikemukakan dengan jelas.
      • Aras 2 i. Menyumbang idea yang bernas dalam sesuatu perbincangan.
      • ii. Membandingkan dan membezakan idea pihak lain dengan idea sendiri.
      • Aras 3 i. Menganalisis idea yang dikemukakan untuk memberikan respons.
      • ii. Mendengar dan menerima pendapat orang lain dengan rasional.
    • 4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman, dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.
      • Aras 1 i. Mengelaskan kekuatan dan kelemahan sesuatu maklumat yang diterima.
      • ii. Menyusun idea tentang sesuatu isu untuk membuat komen.
      • Aras 2 i. Menghuraikan maklumat untuk memberikan teguran yang positif dan meyakinkan.
      • Aras 3 i. Membandingkan maklumat yang diterima untuk memberikan teguran.
    • 4.3 Mengemukakan hujah untuk menyokong atau menentang pendirian dengan memberikan alasan yang sesuai secara sopan.
      • Aras 1 i. Memberikan hujah secara spontan untuk membidas hujah law an.
      • Aras 2 i. Menyatakan pendirian sendiri untuk menolak hujah law an dengan sopan.
      • Aras 3 i. Membidas hujah law an dengan memberi alasan yang w ajar secara sopan.
    • 4.4 Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak pendapat dalam perundingan untuk mencapai kata sepakat.
      • Aras 1 i. Meneliti maklumat untuk membuat pilihan.
      • ii. Mengemukakan alasan untuk menerima atau menolak sesuatu pendapat.
      • Aras 2 i. Mempertimbangkan alasan untuk menerima atau menolak pandangan dalam sesuatu perundingan.
      • Aras 3 i. Menolak atau menerima pandangan dengan memberikan alasan yang rasional dalam sesuatu perundingan.
  • Primary Year 6

4.1 Mengemukakan idea, pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara

secara terperinci, tepat dan tersusun.

Aras 1 i. Mengamati inti pati perbincangan untuk menyuarakan pandangan yang meyakinkan.

ii. Menyuarakan pandangan tentang sesuatu isi.

Aras 2 i. Menyumbang idea yang bernas dalam sesuatu diskusi dengan terperinci.

Aras 3 i. Menganalisis persoalan untuk memberikan maklum balas.

ii. Menghuraikan idea yang meyakinkan dengan laras bahasa yang betul.

4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain.

Aras 1 i. Mengemukakan pandangan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu perkara berdasarkan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain secara bersopan.

Aras 2 i. Memberikan kritikan yang positif secara bertatasusila tentang sesuatu perkara berdasarkan pemerhatian.

Aras 3 i. Memberikan komen dan cadangan balas yang membina tentang sesuatu perkara berdasarkan pengalaman secara bersopan.

4.3 Mengemukakan hujah untuk menyokong atau menentang pendirian dengan memberikan alasan yang sesuai secara sopan.

Aras 1 i. Menyokong atau membangkang sesuatu tajuk perbahasan dengan mengemukakan hujah yang rasional.

Aras 2 i. Menegaskan hujah untuk menyokong atau menentang sesuatu tajuk perbahasan dengan memberikan alasan yang konkrit.

Aras 3 i. Mengemukakan soalan untuk mematahkan hujah lawan dengan sopan.

4.4 Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak pendapat dalam perundingan untuk mencapai kata sepakat.

Aras 1 i. Mengemukakan alasan untuk menerima atau menolak sesuatu

pendapat.

Aras 2 i. Mempengaruhi pihak lain untuk menerima pandangan dengan

menggunakan bahasa memujuk.

Aras 3 i. Menerima atau menolak pandangan dengan memberikan alasan yang rasional dalam sesuatu perundingan untuk mendapatkan persetujuan.

· 5.0 Membaca kuat dengan kelancaran sebutan, intonasi dan gaya pembacaan yang sesuai

  • Primary Year 1
    • 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
      • Aras 1 i. Menyebut perkataan yang mengandung digraf, diftong, vokal berganding dan konsonan bergabung dengan betul.
      • ii. Membaca ayat tunggal dengan sebutan dan intonasi yang betul.
      • Aras 2 i. Membaca ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
      • Aras 3 i. Membaca ayat tunggal dan ayat majmuk dalam teks dengan sebutan yang betul dan jelas.
      • ii. Memberikan makna perkataan, frasa, dan ayat.
    • 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
      • Aras 1 i. Membaca teks prosa dengan sebutan dan intonasi yang betul.
      • ii. Melafazkan puisi dengan sebutan yang betul dan jelas.
      • iii. Menceritakan isi teks yang dibaca dengan perkataan sendiri.
      • Aras 2 i. Membaca petikan pendek teks informatif dengan sebutan dan intonasi yang betul.
      • ii. Melafazkan pantun dengan sebutan dan intonasi yang betul.
      • iii. Menyusun maklumat mengikut urutan.
      • Aras 3 i. Membaca lancar teks kreatif dan informatif dengan sebutan dan intonasi yang betul.
      • ii. Melafazkan puisi dengan sebutann nada, gaya dan intonasi yang betul.
      • iii. Menyenaraikan isi-isi penting berdasarkan teks yang dibaca.
  • Primary Year 2
    • 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
      • Aras 1 i. Menyebut perkataan yang mengandung digraf, diftong, vokal berganding dan konsonan bergabung dengan betul.
      • ii. Membaca ayat dalam teks yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk berbilang subjek.
      • iii. Memahami perkataan, frasa dan ayat.
      • Aras 2 i. Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
      • Aras 3 i. Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul dan menarik.
    • 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
      • Aras 1 i. Membaca teks bukan sastera dan teks sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar.
      • ii. Menjaw ab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
      • Aras 2 i. Membaca teks bukan sastera dan bukan sastera dengan sebutan, dan intonasi yang betul serta gaya penyampaian yang sesuai.
      • ii. Menyatakan isi-isi penting teks yang dibaca.
      • Aras 3 i. Membaca teks bukan sastera dan teks sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul serta gaya penyampaian yang sesuai.
      • ii. Memberikan penjelasan tentang bahan sastera dan bukan sastera yang dibaca.
  • Primary Year 3
    • 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
      • Aras 1 i. Membaca ayat dalam teks yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan yang betul.
      • ii. Memahami perkataan, frasa dan ayat.
      • Aras 2 i. Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
      • Aras 3 i. Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
    • 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar, serta memahami perkara yang dibaca.
      • Aras 1 i. Membaca lancar bahan bukan sastera dengan sebutan yang betul.
      • Aras 2 i. Membaca lancar teks bahan sastera dengan sebutan, intonasi dan gaya penyampaian yang betul.
      • ii. Memberikan penjelasan tentang perkara yang dibaca.
      • Aras 3 i. Membaca lancar teks pelbagai laras bahasa dengan sebutan dan intonasi yang betul.
  • Primary Year 4
    • 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
      • Aras 1 i. Membaca perkataan, frasa dan ayat yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
      • ii. Menerangkan makna perkataan, frasa dan ayat.
      • Aras 2 i. Membaca dan memahami pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
      • Aras 3 i. Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul dan menarik.
      • ii. Menjelaskan makna perkataan mengikut konteks.
    • 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
      • Aras 1 i. Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
      • ii. Menceritakan isi bahan yang dibaca.
      • Aras 2 i. Membaca lancar bahan sastera dengan gaya dan penyampaian yang menarik.
      • ii. Menyatakan isi penting berdasarkan bahan yang dibaca.
      • Aras 3 i. Membaca lancar teks pelbagai laras bahasa dengan sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
      • ii. Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
  • Primary Year 5
    • 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
      • Aras 1 i. Membaca perkataan, frasa dan ayat yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.
      • ii. Menerangkan makna perkataan dan maksud frasa serta ayat.
      • Aras 2 i. Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
      • ii. Menjelaskan isi-isi penting yang terdapat dalam teks.
      • Aras 3 i. Membaca ayat dalam teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
      • ii. Menghuraikan maksud ayat dalam teks.
    • 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
      • Aras 1 i. Membaca bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
      • ii. Menerangkan teks yang dibaca secara ringkas.
      • Aras 2 i. Membaca bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
      • ii. Menghuraikan maklumat yang diperoleh daripada bahan yang dibaca.
      • Aras 3 i. Membaca teks pelbagai laras degan sebutan, dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
      • ii. Memahami isi kandungan teks yang dibaca.
  • Primary Year 6

5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul

dan memahami perkara yang dibaca.

Aras 1 i. Membaca perkataan, rangkai kata ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul.

ii. Memahami perkataan, rangkai kata dan ayat yang dibaca.

Aras 2 i. Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.

Aras 3 i. Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.

ii. Menghuraikan maksud ayat yang dibaca.

5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul

dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.

Aras 1 i. Membaca bahan berunsur ilmu dengan sebutan dan intonasi yang betul.

ii. Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.

Aras 2 i. Membaca bahan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.

ii. Menyatakan maklumat penting dalam bahan yang dibaca.

Aras 3 i. Membaca teks pelbagai laras bahasa dengan lancar, sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.

ii. Menjelaskan persoalan berdasarkan teks yang dibaca.

· 6.0 Membaca dan memahami maklumat yang terdapat dalam pelbagai jenis teks

  • Primary Year 1
    • 6.1 Merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada Internet.
      • Aras 1 i. Merujuk kamus bergambar untuk meneliti ejaan daripada perkataan yang didengar.
      • Aras 2 i. Merujuk kamus bergambar untuk mencari makna.
      • Aras 3 i. Merujuk kamus untuk menghubungkaitkan perkataan dengan gambar untuk mencari makna.
  • Primary Year 2
    • 6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
      • Aras 1 i. Merujuk kepada kamus untuk meneliti ejaan yang betul.
      • Aras 2 i. Merujuk kepada kamus untuk mencari makna perkataan yang betul dan tepat.
      • Aras 3 i. Merujuk pelbagai sumber untuk mencari maklumat berkaitan tajuk yang dibincangkan.
  • Primary Year 3
    • 6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
      • Aras 1 i. Mencari makna perkataan dan meneliti ejaan.
      • Aras 2 i. Merujuk kamus peribahasa untuk mendapatkan makna yang betul.
      • Aras 3 i. Mendapatkan maklumat daripada internet dan sumber lain berkaitan topik.
    • 6.2 Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti format karangan naratif dan imaginatif.
      • Aras 2 i. Membuat perbandingan karangan naratif dan imaginatif.
      • Aras 3 i. Mengecam dan mengenal pasti pelbagai jenis karangan.
    • 6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.
      • Aras 1 i. Mendapatkan keterangan maksud keseluruhan teks.
      • Aras 2 i. Mengecam isi penting daripada pelbagai bahan bacaan.
      • Aras 3 i. Menyatakan isi utama dan isi sampingan yang diperoleh daripada bahan bacaan.
    • 6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
      • Aras 1 i. Menyatakan idea tentang sesuatu teks yang dibaca.
      • Aras 2 i. Menjelaskan isi keseluruhan sesuatu teks yang dibaca.
      • Aras 3 i. Menghuraikan idea daripada pelbagai sumber.
    • 6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
      • Aras 1 i. Menyatakan fakta yang dikehendaki daripada teks.
      • Aras 2 i. Mengimbas maklumat yang sesuai daripada teks untuk menyokong fakta.
      • Aras 3 i. Mengumpul maklumat yang sesuai daripada pelbagai sumber untuk mengukuhkan fakta.
  • Primary Year 4
    • 6.1 Merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
      • Aras 1 i. Merujuk kepada kamus untuk mencari makna dan meneliti ejaan yang tepat mengikut susunan perkataan.
      • Aras 2 i. Meneliti halaman kandungan dan sinopsis prakata untuk mendapatkan maklumat.
      • Aras 3 i. Meneliti glosari dan bibliografi untuk mendapatkan maklumat.
    • 6.2 Mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
      • Aras 1 i. Mengecam dan mengenal pasti format pelbagai genre.
      • Aras 2 i. Mengenal pasti kata, frasa, peribahasa, dan ayat yang biasa digunakan dalam sesuatu genre.
      • Aras 3 i. Menjelaskan ciri penulisan yang baik berdasarkan sesuatu genre.
    • 6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.
      • Aras 1 i. Membaca dan menyatakan fakta yang terdapat dalam teks.
      • Aras 2 i. Membaca dan mengecam isi penting dan isi sampingan daripada pelbagai bahan bacaan.
      • Aras 3 i. Mengenal pasti dan menyatakan mesej penulis berdasarkan teks yang dibaca.
    • 6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
      • Aras 1 i. Menyatakan gambaran umum tentang sesuatu teks yang dibaca.
      • Aras 2 i. Menyatakan maklumat menyeluruh tentang sesuatu teks yang dibaca.
      • Aras 3 i. Menyatakan gambaran umum pelbagai teks yang dibaca.
    • 6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
      • Aras 1 i. Menyatakan fakta yang relevan dengan perkara yang dikehendaki dalam teks.
      • Aras 2 i. Mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat.
      • Aras 3 i. Mengumpul maklumat secara imbasan untuk membuat keputusan.
    • 6.6 Membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita atau maklumat yang diberi dalam bahan ilmu.
      • Aras 1 i. Mengumpulkan maklumat daripada bahan yang dibaca untuk membuat ramalan.
      • ii. Menentukan kesesuaian maklumat yang terdapat dalam teks untuk membuat ramalan.
      • Aras 2 i. Membuat ramalan berdasarkan idea yang berkaitan dengan cerita dan isu yang diberikan.
      • Aras 3 i. Membuat ramalan berdasarkan tajuk tentang isu yang diberikan.
  • Primary Year 5
    • 6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
      • Aras 1 i. Merujuk kepada kamus untuk mencari makna, sebutan yang betul, ejaan, dan penggunaan perkataan yang tepat.
      • Aras 2 i. Merujuk kepada ensiklopedia dan tesaurus untuk mendapatkan maklumat.
      • Aras 3 i. Mengakses maklumat daripada laman w eb atau pelbagai sumber.
    • 6.2 Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti penggunaan kata, frasa, ayat, dan peribahasa dalam sesuatu genre.
      • Aras 2 i. Menyatakan perbezaan penggunaan laras bahasa yang terdapat dalam pelbagai genre.
      • Aras 3 i. Menyatakan ciri-ciri penulisan genre.
    • 6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.
      • Aras 1 i. Membaca dan mengecam isi-isi penting daripada pelbagai bahan bacaan.
      • Aras 2 i. Membaca dan mengenal pasti idea utama dan idea sokongan yang terdapat dalam teks.
      • Aras 3 i. Mengemukakan idea utama dan idea sokongan yang terdapat dalam bahan bacaan.
    • 6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
      • Aras 1 i. Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
      • ii. Membaca ayat pertama dalam perenggan bagi sesuatu teks untuk mendapatkan idea.
      • Aras 2 i. Membaca bahagian pengenalan sesebuah teks.
      • Aras 3 i. Membaca indeks, glosari atau bibliografi sesuatu teks atau buku untuk mendapatkan maklumat lanjut.
    • 6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
      • Aras 1 i. Membaca dan mencari fakta yang relevan.
      • Aras 2 i. Mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat.
      • Aras 3 i. Mengumpul maklumat secara imbasan untuk membuat keputusan.
    • 6.6 Membaca dan membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita atau maklumat yang diberikan dalam bahan ilmu.
      • Aras 1 i. Mengumpul maklumat daripada bahan yang dibaca untuk membuat ramalan.
      • ii. Menentukan kesesuaian maklumat yang terdapat dalam teks untuk membuat ramalan.
      • Aras 2 i. Membuat ramalan berdasarkan idea yang berkaitan dengan cerita dan isu yang diberi.
      • Aras 3 i. Menganalisis maklumat yang terdapat dalam teks untuk mendapat kew ajaran ramalan.
  • Primary Year 6

6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.

Aras 1 i. Merujuk kamus untuk mencari makna, sebutan yang betul, ejaan dan penggunaan perkataan yang tepat.

Aras 2 i. Merujuk media elektronik untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji.

Aras 3 i. Merujuk personalia dan pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat.

ii. Melayari internet untuk mendapatkan maklumat berkaitan sesuatu topik.

6.2 Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre penulisan.

Aras 1 i. Mengenal pasti penggunaan kata, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat dalam sesuatu genre.

Aras 2 i. Menyatakan perbezaan penggunaan laras bahasa dalam pelbagai genre.

Aras 3 i. Memberikan pandangan tentang ciri-ciri penulisan genre.

6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada

teks.

Aras 1 i. Membaca dan mengecam isi-isi penting daripada pelbagai bahan bacaan.

Aras 2 i. Membaca dan mengenal pasti idea yang terdapat dalam teks.

Aras 3 i. Menghuraikan isi utama dan isi sampingan yang terdapat dalam teks.

6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang

menyeluruh.

Aras 1 i. Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.

ii. Membaca perenggan pertama dan perenggan akhir dalam sesuatu teks bagi mendapatkan maklumat umum.

Aras 2 i. Membaca bahagian pengenalan atau prakata sesebuah buku.

Aras 3 i. Membaca sinopsis, bibliografi, indeks dan glosari sesebuah buku untuk mendapatkan gambaran umum.

6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.

Aras 1 i. Membaca dan mencari fakta yang relevan dengan perkara yang dikehendaki dalam teks.

Aras 2 i. Membaca dan mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat.

Aras 3 i. Membaca dan mengumpul maklumat secara imbasan untuk membuat kesimpulan.

6.6 Membaca dan membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita atau maklumat

yang diberikan.

Aras 1 i. Menyusun maklumat daripada pelbagai bahan yang dibaca untuk membuat ramalan.

ii. Membuat andaian berdasarkan fakta atau maklumat yang diperoleh.

Aras 2 i. Membuat ramalan berdasarkan idea yang berkaitan dengan cerita dan isu yang diberi dalam perenggan awal bahan yang dibaca.

Aras 3 i. Menganalisis maklumat yang terdapat dalam teks untuk mendapatkan kewajaran ramalan.

· 7.0 Membaca, menaakul, dan menghayati kandungan teks yang dibaca

  • Primary Year 1
    • 7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat
      • Aras 1 i. Menyatakan maksud lambang dan simbol yang diberi bagi sesuatu gambar.
      • ii. Menyatakan isi bagi kandungan teks yang dibaca.
      • Aras 2 i. Menjelaskan maksud perkataan dan frasa yang diberikan daripada teks yang dibaca.
      • ii. Menjelaskan maksud teks yang dibaca.
      • Aras 3 i. Menyatakan pengajaran yang terdapat dalam teks yang dibaca.
  • Primary Year 2
    • 7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
      • Aras 1 i. Membaca perkataan dan frasa yang diberikan.
      • ii. Menyatakan maksud perkataan dan frasa dalam ayat yang diberikan.
      • Aras 2 i. Membaca ayat yang diberikan.
      • ii. Menjelaskan maksud ayat yang diberikan.
      • Aras 3 i. Membaca ayat dalam perenggan.
      • ii. Menghuraikan maksud ayat dalam perenggan.
  • Primary Year 3
    • 7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
      • Aras 1 i. Memberi makna perkataan dan maksud frasa dalam ayat.
      • Aras 2 i. Menyatakan maksud ayat dalam perenggan.
      • Aras 3 i. Menghuraikan maksud keseluruhan teks yang dibaca.
      • ii. Menjelaskan pengajaran yang terdapat dalam teks.
    • 7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan bukan sastera.
      • Aras 1 i. Mengecam perkataan, istilah dan ayat dalam karya prosa dan puisi yang dibaca.
      • Aras 2 i. Menyatakan jenis ayat dalam teks prosa dan puisi yang dibaca.
      • Aras 3 i. Mengenal pasti ayat dan gaya bahasa teks prosa dan puisi yang dibaca.
  • Primary Year 4
    • 7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
      • Aras 1 i. Membuat dan menyatakan andaian tentang sesuatu perkara yang tersirat berdasarkan maklumat yang tersurat.
      • Aras 2 i. Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dibaca.
      • Aras 3 i. Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.
    • 7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa daripada bahan sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.
      • Aras 1 i. Mengecam diksi, istilah, dan ayat yang memberikan kesan dengan menyatakan sebab.
      • Aras 2 i. Memilih ayat yang memberikan kesan dalam teks prosa dan puisi dengan menyatakan alasan.
      • Aras 3 i. Mengklasifikasikan pelbagai jenis ayat yang memberikan kesan dengan mengemukakan alasan.
  • Primary Year 5
    • 7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
      • Aras 1 i. Membuat andaian tentang sesuatu perkara yang tersirat berdasarkan maklumat yang tersurat.
      • ii. Menyatakan andaian yang dibuat secara ringkas.
      • Aras 2 i. Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.
      • Aras 3 i. Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.
    • 7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat, dan gaya bahasa daripada teks sastera dan bukan sastera.
      • Aras 1 i. Mengecam diksi, istilah, dan ayat yang memberikan kesan dengan menyatakan sebab.
      • Aras 2 i. Memilih ayat yang memberikan kesan dalam teks prosa dan puisi dengan menyatakan alasan.
      • Aras 3 i. Mengklasifikasikan pelbagai jenis ayat yang memberikan kesan dengan mengemukakan alasan.
    • 7.3 Membaca dan menghayati pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang berkualiti untuk meningkatkan dan memperkukuh minat membaca.
      • Aras 1 i. Memilih bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai untuk dibaca.
      • Aras 2 i. Mengumpul maklumat tentang isi kandungan bahan yang dibaca.
      • Aras 3 i. Menceritakan isi kandungan bahan yang dibaca dengan jelas dan terperinci.
  • Primary Year 6

7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.

Aras 1 i. Membaca dan membuat andaian tentang sesuatu perkara yang tersirat berdasarkan maklumat yang tersurat.

ii. Menyatakan andaian yang dibuat secara ringkas.

Aras 2 i. Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.

Aras 3 i. Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.

7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.

Aras 1 i. Mengecam diksi, istilah dan ayat yang memberikan kesan dengan menyatakan sebab.

Aras 2 i. Memilih ayat yang memberikan kesan dalam teks prosa dan puisi dengan menyatakan alasan.

Aras 3 i. Mengklasifikasikan pelbagai jenis ayat yang memberikan kesan dengan mengemukakan alasan.

7.3 Membaca dan menghayati pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang

berkualiti untuk meningkatkan dan memperkukuh minat membaca.

Aras 1 i. Menyatakan isi sesuatu teks untuk meningkatkan minat membaca.

Aras 2 i. Menyatakan ringkasan atau sinopsis teks pelbagai bahan yang dibaca.

Aras 3 i. Mengenal pasti perkara yang menarik dalam teks yang dibaca untuk meningkatkan minat membaca.

ii. Merumuskan isi-isi menarik dalam teks yang dibaca.

· 8.0 Menggunakan pelbagai jenis ayat dan wacana dalam penulisan

  • Primary Year 1
    • 8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
      • Aras 1 i. Menulis perkataan dan ayat tunggal yang diberikan dengan cara yang betul dan kemas.
      • ii. Membina ayat tunggal ayat majmuk yang lengkap dan betul daripada perkataan yang diberi.
      • i. Melengkapkan ayat tunggal dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara berpandu.
      • Aras 2 ii. Membina ayat majmuk menggunakan kata hubung yang sesuai.
      • Aras 3 i. Menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam bentuk perenggan yang bermakna.
    • 8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
      • Aras 1 i. Membina ayat tunnggal berdasarkan gambar atau tajuk.
      • Aras 2 i. Membina ayat majmuk berdasarkan tajuk.
      • Aras 3 i. Membina ayat tunggal dan ayat majmuk dalam perenggan berdasarkan tajuk.
  • Primary Year 2
    • 8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk.
      • Aras 1 i. Menulis perkataan dan ayat tunggal dengan cara yang betul dan tulisan yang cantik.
      • Aras 2 i. Melengkapkan ayat dengan perkataan yang sesuai.
      • ii. Menyusun perkataan untuk membina ayat tunggal dan ayat majmuk.
      • Aras 3 i. Menggunakan kata hubung yang sesuai untuk membina majmuk.
      • ii. Menulis ayat majmuk dengan tulisan yang cantik.
    • 8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
      • Aras 1 i. Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan perkataan yang diberikan.
      • Aras 2 i. Membina ayat majmuk berdasarkan tajukyang diberikan.
      • Aras 3 i. Menyediakan perenggan dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk yang diberikan.
    • 8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang kemas.
      • Aras 1 i. Menulis perkataan dengan menggunakan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.
      • Aras 2 i. Menulis ayat dengan menggunakan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.
      • Aras 3 i. Menulis teks dengan menggunakan tulisan berangkai.
  • Primary Year 3
    • 8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
      • Aras 1 i. Membina ayat tunggal daripada perkataan yang diberi dengan tulisan yang cantik.
      • Aras 2 i. Melengkapkan ayat msjmuk dengan kata hubung yang sesuai.
      • Aras 3 i. Membina ayat tunggal dan ayat majmuk yang lengkap.
    • 8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
      • Aras 1 i. Membina ayat tunggal berdasarkan pelbagai bahan rangsangan yang diberi.
      • ii. Membina ayat majmuk berdasarkan tajuk yang diberikan.
      • Aras 2 i. Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk untuk membentuk perenggan.
      • ii. Menggunakan penanda w acana yang sesuai bagi menjelaskan pertautan idea.
      • Aras 3 i. Membina pelbagai jenis ayat dalam sesuatu penulisan teks.
    • 8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang kemas.
      • Aras 1 i. Menulis perkataan dengan menggunakan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.
      • Aras 2 i. Menulis ayat dengan menggunakan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.
      • Aras 3 i. Menulis teks dengan menggunakan tulisan berangkai.
  • Primary Year 4
    • 8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk.
      • Aras 1 i. Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan topik yang diberikan.
      • Aras 2 i. Membina ayat majmuk daripada dua atau lebih ayat tunggal yang diberikan.
      • Aras 3 i. Membina ayat majmuk dengan kata hubung.
    • 8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
      • Aras 1 i. Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.
      • Aras 2 i. Membina perenggan dengan ayat tunggal dan ayat majmuk.
      • Aras 3 i. Menulis karangan prosa.
    • 8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang kemas.
      • Aras 1 i. Menulis perkataan dengan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.
      • Aras 2 i. Menulis ayat dengan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.
      • Aras 3 i. Menulis perenggan dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.
    • 8.4 Membina dan menulis ayat topik dan ayat huraian berdasarkan sesuatu perkara.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti isi yang sesuai dengan tajuk.
      • ii. Membina ayat topik dan ayat huraian berdasarkan isi yang dikenal pasti tentang sesuatu tajuk.
      • Aras 2 i. Mengemukakan hujah dan alasan yang sesuai dalam perenggan.
      • Aras 3 i. Membina perenggan yang kohesif dengan ayat topik dan ayat huraian.
    • 8.5 Mengenal pasti dan menggunakan penanda wacana yang sesuai dalam satu perenggan bagi sesebuah karangan.
      • Aras 1 i. Memilih dan mengenal pasti penanda wacana yang terdapat dalam teks yang dibaca.
      • Aras 2 i. Menyambung ayat dalam perenggan dengan penanda wacana yang sesuai.
      • Aras 3 i. Menghubungkaitkan idea antara perenggan dengan menggunakan penanda wacana.
    • 8.6 Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan karangan.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti isi yang sesuai sebagai kerangka penulisan.
      • ii. Mengenal pasti ayat yang sesuai bagi menghasilkan perenggan pengenalan, isi, dan penutup.
      • Aras 2 i. Membuat pelbagai jenis perenggan pendahuluan dan perenggan penutup yang bersesuaian dengan tajuk.
      • Aras 3 i. Menulis sebuah karangan yang lengkap bersesuaian dengan format.
  • Primary Year 5
    • 8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk.
      • Aras 1 i. Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat.
      • Aras 2 i. Membina ayat tunggal dengan perluasan subjek dan predikat.
      • Aras 3 i. Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung yang tepat.
    • 8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
      • Aras 1 i. Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.
      • Aras 2 i. Membina perenggan dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk.
      • Aras 3 i. Menulis cerita berdasarkan sesuatu tajuk dengan menggunakan pelbagai jenis ayat.
    • 8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang kemas.
      • Aras 1 i. Menulis perkataan dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.
      • Aras 2 i. Menulis ayat dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan betul.
      • Aras 3 i. Menulis perenggan dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.
    • 8.4 Membina dan menulis ayat topik dan ayat huraian berdasarkan sesuatu perkara.
      • Aras 1 i. Membina ayat topik yang jelas tentang sesuatu isi.
      • ii. Menyatakan dan menghuraikan isi utama dengan menggunakan ayat yang gramatis.
      • Aras 2 i. Membina beberapa ayat huraian berdasarkan isi utama.
      • Aras 3 i. Menulis karangan dengan menggunakan ayat topik dan ayat huraian yang lengkap.
    • 8.5 Mengenal pasti dan menggunakan penanda w acana yang sesuai dalam satu perenggan atau antara perenggan bagi sesebuah karangan.
      • Aras 1 i. Memilih dan mengenal pasti penanda w acana.
      • ii. Menggunakan penanda w acana yang sesuai dalam ayat.
      • Aras 2 i. Menghuraikan isi dengan jelas untuk menghasilkan perenggan yang koheren.
      • Aras 3 i. Menghubungkaitkan isi utama dan isi sampingan dengan menggunakan penanda w acana untuk menghasilkan pemerengganan yang kohesi.
    • 8.6 Membina w acana yang sempurna bagi keseluruhan karangan.
      • Aras 1 i. Menggunakan pengurusan grafik bagi mengenal pasti isi yang sesuai sebagai kerangka penulisan.
      • ii. Menulis sebuah karangan yang lengkap bersesuaian dengan format.
      • Aras 2 i. Membina perenggan isi yang lengkap menggunakan ayat topik dan ayat huraian.
      • Aras 3 i. Menulis karangan yang lengkap menepati ciri-ciri w acana yang baik.
  • Primary Year 6

8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.

Aras 1 Menulis pelbagai jenis ayat.

Aras 2 i. Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung.

Aras 3 i. Membina ayat tunggal dan ayat majmuk dengan peluasan subjek dan predikat.

8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.

Aras 1 i. Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.

Aras 2 i. Membina perenggan dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk.

Aras 3 i. Menggunakan pelbagai jenis dan ragam ayat untuk membina teks berkaitan sesuatu tajuk.

8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang kemas.

Aras 1 i. Menulis perkataan dengan tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.

Aras 2 i. Menulis ayat dalam tulisan berangkai dengan kemas dan cantik.

Aras 3 i. Menulis ayat dalam perenggan dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.

8.4 Membina dan menulis ayat topik dan ayat huraian berdasarkan sesuatu perkara.

Aras 1 i. Menyatakan isi utama dan menghuraikan isi utama dengan menggunakan ayat yang gramatis.

Aras 2 i. Menyatakan isi sampingan dan menghuraikan isi sampingan supaya menjadi ayat yang gramatis.

Aras 3 i. Membina isi utama dan isi sampingan supaya menjadi perenggan yang koheran.

ii. Menghuraikan penggunaan penanda wacana yang sesuai untuk menghubungkaitkan ayat topik dengan ayat huraian.

8.5 Mengenal pasti dan menggunakan penanda wacana yang sesuai dalam satu perenggan atau antara perenggan bagi sesebuah karangan.

Aras 1 i. Mengemukakan isi mengikut urutan dengan menggunakan penanda wacana yang sesuai.

Aras 2 i. Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan pemerengganan yang kohesi.

Aras 3 i. Menghubungkaitkan isi utama dengan isi sampingan dengan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren dan kohesi.

8.6 Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan karangan.

Aras 1 i. Menggunakan pengurusan grafik bagi mengenal pasti isi yang sesuai untuk membuat kerangka penulisan.

ii. Menulis karangan yang lengkap bersesuaian dengan format.

Aras 2 i. Menggunakan kata, frasa dan ayat yang menarik untuk membina pelbagai jenis perenggan isi.

Aras 3 i. Menulis karangan yang lengkap menepati ciri-ciri wacana yang baik.

· 9.0 Mencatat dan menyusun maklumat

  • Primary Year 1
    • 9.1 Mengimlak (mengambil rencana) berdasarkan teks yang diperdengarkan.
      • Aras 1 i. Mengeja dan menulis perkataan yang diperdengarkan.
      • Aras 2 i. Mengeja dan menulis frasa dan ayat yang diperdengarkan.
      • Aras 3 i. Mengambil imlak teks yang diperdengarkan menggunakan ejaan dan tanda baca yang betul.
  • Primary Year 2
    • 9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan.
      • Aras 1 i. Mengambil imlak perkataan dan ayat tunggal dengan ejaan dan tanda baca yang betul berdasarkan kata dan ayat yang diperdengarkan.
      • Aras 2 i. Mengeja dan menulis frasa dan ayat yang diperdengarkan.
      • Aras 3 i. Mengambil imlak berdasarkan teks yang diperdengarkan menggunakan ejaan dan tanda baca yang betul.
  • Primary Year 3
    • 9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan.
      • Aras 1 i. Mengeja dan menulis perkataan dan ayat yang diperdengarkan.
      • Aras 2 i. Mengambil imlak frasa dan ayat dengan ejaan dan tanda baca yang betul.
      • Aras 3 i. Mengambil imlak berdasarkan teks yang diperdengarkan menggunakan ejaan dan tanda baca yang betul.
    • 9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.
      • Aras 1 i. Merekod maklumat tentang sesuatu perkara.
      • Aras 2 i. Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota peringatan.
      • Aras 3 i. Mencatat pelbagai jenis nota pesanan daripada bahan yang dibaca atau didengar.
    • 9.3 Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
      • Aras 1 i. Menyusun maklumat mengikut urutan.
      • Aras 2 i. Menyusun maklumat mengikut keutamaan.
      • Aras 3 i. Menulis semula maklumat mengikut prosedur.
  • Primary Year 4
    • 9.1 Mengambil imlak bahan yang diperdengarkan.
      • Aras 1 i. Mengambil imlak perkataan dan ayat dengan ejaan dan tanda baca yang betul.
      • Aras 2 i. Menulis pelbagai jenis ayat yang diperdengarkan.
      • Aras 3 i. Mengambil imlak teks yang diperdengarkan dengan ejaan dan tanda baca yang betul.
    • 9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar dan dibaca.
      • Aras 1 i. Memilih dan menulis idea yang terdapat dalam petikan yang dibaca atau didengar.
      • Aras 2 i. Mencatat nota dalam bentuk grafik.
      • Aras 3 i. Mendengar dan menyenaraikan idea utama dan idea sokongan yang terdapat dalam petikan.
    • 9.3 Menyusun maklumat daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca secara kohesif.
      • Aras 1 i. Menulis maklumat mengikut prosedur yang betul.
      • Aras 2 i. Menyusun maklumat penting yang terdapat dalam bahan grafik.
      • Aras 3 i. Mengolah maklumat secara koheren untuk tujuan tertentu.
  • Primary Year 5
    • 9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan.
      • Aras 1 i. Mengeja dan menulis perkataan dan rangkai kata yang dibacakan.
      • Aras 2 i. Menulis ayat yang diperdengarkan dengan menggunakan tanda baca yang betul.
      • Aras 3 i. Mengambil imlak teks dengan ejaan dan tanda baca yang betul berdasarkan teks yang diperdengarkan.
    • 9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.
      • Aras 1 i. Membuat catatan ringkas daripada maklumat yang diperoleh.
      • Aras 2 i. Mengklasifikasi dan merekodkan maklumat daripada pelbagai sumber.
      • Aras 3 i. Membuat ringkasan berkaitan teks yang dibaca.
    • 9.3 Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.
      • Aras 1 i. Menyusun maklumat menggunakan lakaran berbentuk grafik.
      • Aras 2 i. Menyusun atur maklumat mengikut keutamaan.
      • Aras 3 i. Menterjemahkan maklumat yang terdapat dalam teks prosa ke dalam bentuk grafik.
  • Primary Year 6

9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan.

Aras 1 i. Mengambil imlak ayat dengan ejaan dan tanda baca yang betul.

Aras 2 i. Mengambil imlak teks dengan ejaan dan tanda baca yang betul.

Aras 3 i. Mengambil imlak teks pelbagai laras dengan ejaan dan tanda baca yang betul.

9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar atau dibaca.

Aras 1 i. Mengenal pasti maklumat yang diperdengarkan dan membuat catatan.

Aras 2 i. Menterjemah maklumat dalam bentuk lakaran kerangka.

Aras 3 i. Membuat ringkasan berkaitan teks yang dibaca.

9.3 Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca.

Aras 1 i. Menulis dan menyusun maklumat mengikut kronologi.

Aras 2i. Mengklasifikasikan maklumatberdasarkan topik yang dikemukakan mengikut keutamaan.

Aras 3 i. Menentukan kesesuaian susunan maklumat dengan mengemukakan alasan.

· 10.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

  • Primary Year 1
    • 10.1 Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan bermakna.
      • Aras 1 i. Membina ayat dengan memilih kosa kata berdasarkan bahan rangsangan untuk membentuk perenggan.
      • Aras 2 i. Memilih frasa untuk melengkapkan ayat dalam perenggan.
      • Aras 3 i. Menulis ayat berdasarkan tajuk yang diberikan untuk membentuk perenggan.
  • Primary Year 2
    • 10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk emel yang mudah, menarik, dan bermakna.
      • Aras 1 i. Melengkapkan perenggan dengan perkataan dan frasa yang sesuai.
      • Aras 2 i. Membina perenggan berdasarkan bahan rangsangan.
      • Aras 3 i. Menulis karangan berpandukan isi-isi yang diberikan.
    • 10.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan ejaan perkataan dan tanda baca dalam ayat.
      • Aras 2 i. Menilai dan membetulkan kesilapan ayat.
      • Aras 3 i. Menilai dan membetulkan kesilapan ayat dalam teks.
  • Primary Year 3
    • 10.1 Menghasilkan penulisan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan bermakna.
      • Aras 1 i. Menulis karangan menggunakan perkataan yang sesuai.
      • Aras 2 i. Mengenal pasti kata, rangkai kata dan ayat dalam penulisan.
      • ii. Melengkapkan karangan dengan memilih kata dan rangkai kata yang sesuai bagi menghasilkan penulisan pelbagai genre.
      • Aras 3 i. Menulis pelbagai genre menggunakan laras bahasa yang sesuai.
    • 10.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan ejaan perkataan dan tanda baca dalam ayat.
      • Aras 2 i. Menilai dan membetulkan kesilapan ayat yang terdapat dalam teks.
      • Aras 3 i. Mengedit dan memurnikan pertautan idea hasil penulisan.
    • 10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau dibaca.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti isi yang terdapat dalam bahan yang dibaca atau didengar.
      • Aras 2 i. Mencatat idea yang terdapat dalam petikan yang didengar atau dibaca.
      • Aras 3 i. Menulis ringkasan berdasarkan teks yang didengar atau dibaca.
  • Primary Year 4
    • 10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk emel yang mudah, menarik dan bermakna.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber berdasarkan tajuk.
      • ii. Menyusun isi mengikut perenggan bagi menghasilkan karangan yang lengkap.
      • Aras 2 i. Mengecam ayat informatif dalam teks.
      • ii. Membina ayat topik dan ayat huraian untuk menghasilkan perenggan yang kohesif dengan ayat informatif.
      • Aras 3 i. Menulis karangan berdasarkan tajuk yang diberikan.
    • 10.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, dan tanda baca dalam teks.
      • Aras 2 i. Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan struktur ayat.
      • Aras 3 i. Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan aspek pertautan idea dalam penulisan yang dihasilkan.
    • 10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar dan dibaca.
      • Aras 1 i. Mencatat idea yang terdapat dalam petikan yang dibaca atau didengar.
      • Aras 2 i. Mencatat idea utama dan idea sokongan yang terdapat dalam petikan yang didengar dan dibaca dalam bentuk linear.
      • Aras 3 i. Menulis ringkasan berdasarkan teks yang didengar atau dibaca.
  • Primary Year 5
    • 10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik, dan bermakna.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber berdasarkan tajuk.
      • ii. Membina draf karangan yang lengkap.
      • Aras 2 i. Melakukan transformasi maklumat dalam teks kepada pelbagai genre.
      • ii. Menulis karangan menggunakan bahasa deskriptif.
      • Aras 3 i. Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik.
    • 10.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan ejaan perkataan dan tanda baca dalam teks.
      • Aras 2 i. Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan kosa kata, kesilapan struktur ayat, dan kesilapan penggunaan imbuhan.
      • Aras 3 i. Membuat pembetulan kesesuaian isi dengan tajuk.
    • 10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau dibaca.
      • Aras 1 i. Mengecam dan menyusun idea utama daripada petikan yang dibaca.
      • Aras 2 i. Mencatat isi daripada pelbagai bahan yang dibaca.
      • Aras 3 i. Meringkaskan karangan.
  • Primary Year 6

10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan bermakna.

Aras 1 i. Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber berdasarkan tajuk.

ii. Membina draf karangan yang lengkap.

Aras 2 i. Melakukan transformasi maklumat dalam teks kepada pelbagai genre.

ii. Menulis karangan menggunakan bahasa yang kreatif.

Aras 3 i. Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah dan menarik.

10.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.

Aras 1 i. Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan ejaan, perkataan, frasa dan tanda baca dalam teks.

Aras 2 i. Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan penggunaan kata dan struktur ayat.

Aras 3 i. Mengedit dan membetulkan kesatuan idea dalam penulisan.

10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar dan dibaca.

Aras 1 i. Membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk membuat ringkasan.

Aras 2 i. Menyatakan isi penting yang telah diringkaskan daripada bahan yang dibaca.

Aras 3 i. Membuat ringkasan daripada bahan prosa dalam bentuk perenggan.

· 11.0 Membuat ulasan tentang bahan yang didengar, ditonton atau dibaca

  • Primary Year 3
    • 11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
      • Aras 1 i. Meneliti perkara yang menarik dalam bahan yang ditonton atau dibaca.
      • Aras 2 i. Menyatakan pendapat tentang perkara yang menar ik.
      • Aras 3 i. Mengulas perkara yang menarik tentang bahan yang didengar, ditonton atau dibaca.
  • Primary Year 4
    • 11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
      • Aras 1 i. MMeneliti perkara yang menarik dalam bahan yang ditonton atau dibaca.
      • Aras 2 i. Menyatakan pendapat tentang perkara yang menarik.
      • Aras 3 i. Mengulas perkara yang menarik dalam karya.
    • 11.2 Mengulas karya bukan sastera dari segi penggunaan perkataan, idea, ayat, wacana, nilai, dan pengajaran.
      • Aras 1 i. Mengecam maklumat yang terdapat dalam teks.
      • ii. Menyatakan pandangan tentang mesej dan nilai yang terdapat dalam teks.
      • Aras 2 i. Menyaring maklumat untuk mendapatkan mesej dan nilai yang terdapat dalam teks.
      • ii. Menjelaskan mesej dan nilai yang terdapat dalam teks.
      • Aras 3 i. Mengemukakan pendapat tentang mesej dan nilai yang terdapat dalam teks.
    • 11.3 Mengulas karya sastera yang mudah secara umum dari segi tema dan persoalan, watak dan perwatakan, nilai dan pengajaran, dan gaya bahasa.
      • Aras 1 i. Mengecam watak yang terdapat dalam teks.
      • ii. Mengenal pasti perwatakan watak dalam teks.
      • iii. Mengulas watak dan perwatakan dalam teks.
      • Aras 2 i. Menyusun peristiwa yang terdapat dalam teks.
      • ii. Menjelaskan latar yang terdapat dalam teks.
      • iii. Memberikan komen tentang peristiwa dan latar yang terdapat dalam teks.
      • Aras 3 i. Mengenal pasti persoalan.
      • ii. Menghubungkaitkan tema dengan persoalan yang terdapat dalam teks.
      • iii. Mengulas tema dan persoalan yang terdapat dalam teks.
  • Primary Year 5
    • 11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
      • Aras 1 i. Mengenal pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
      • ii. Mengemukakan idea dengan jelas tentang sesebuah karya.
      • Aras 2 i. Menyatakan pendapat tentang sesebuah karya secara kritis dan kreatif.
      • Aras 3 i. Merumus pandangan pelbagai pihak tentang sesebuah karya.
    • 11.2 Mengulas karya bukan sastera dari segi penggunaan perkataan, idea, ayat, w acana, dan nilai dan pengajaran.
      • Aras 1 i. Mengecam maklumat yang terdapat dalam teks.
      • ii. Menyatakan pandangan tentang mesej dan nilai yang terdapat dalam bahan.
      • Aras 2 i. Menyaring maklumat untuk mendapatkan mesej dan nilai yang terdapat dalam bahan.
      • ii. Menjelaskan mesej dan nilai yang terdapat dalam bahan.
      • Aras 3 i. Mengemukakan pendapat tentang mesej dan nilai yang terdapat dalam bahan.
    • 11.3 Mengulas karya sastera yang mudah secara umum dari aspek tema dan persoalan, w atak dan perw atakan, nilai dan pengajaran, dan gaya bahasa.
      • Aras 1 i. Mengenal ciri-ciri puisi tradisional dan moden.
      • ii. Mengenal pasti w atak dan perw atakan yang terdapat dalam teks.
      • iii. Memberi pandangan tentang w atak dan perw atakan yang terdapat dalam teks.
      • Aras 2 i. Mentafsir latar yang terdapat dalam karya.
      • ii. Menjelaskan plot yang terdapat dalam karya.
      • Aras 3 i. Mengulas tema dan persoalan yang terdapat dalam karya.
    • 11.4 Memberikan komen dan pandangan tentang pendapat yang disampaikan oleh pihak lain.
      • Aras 1 i. Menyenaraikan hujah yang disampaikan oleh pihak lain dengan teratur.
      • ii. Menyatakan pandangan berdasarkan pendapat yang disampaikan oleh pihak lain.
      • Aras 2 i. Membandingkan dan membezakan pandangan pelbagai pihak untuk menyatakan pendapat.
      • Aras 3 i. Membahaskan pendapat yang dikemukakan oleh pihak lain.
  • Primary Year 6

11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.

Aras 1 i. Memberikan komen tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya.

Aras 2 i. Membahaskan kekuatan yang terkandung dalam sesebuah karya.

Aras 3 . Merumuskan maklumat yang menarik dalam sesebuah karya secara kritis.

11.2 Mengulas karya bukan sastera dari aspek penggunaan perkataan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.

Aras 1 i. Menyenaraikan perkataan, idea, ayat dan penanda wacana yang menarik dalam karya yang dibaca.

ii. Menyatakan pendapat mengenai penggunaan ayat yang menarik serta nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya yang dibaca.

Aras 2 i. Menjelaskan perkara yang menarik dalam sesebuah karya daripada aspek penggunaan perkataan, ayat, penanda wacana, nilai dan pengajaran.

Aras 3 i. Merumus perkara yang menarik serta nilai dan pengajaran yang diperoleh daripada bacaan secara kritis.

11.3 Mengulas karya sastera yang mudah secara umum dari aspek tema dan persoalan, watak dan perwatakan, nilai dan pengajaran dan gaya bahasa.

Aras 1 i. Menjelaskan tema dan persoalan sesebuah karya sastera.

Aras 2 i. Menghuraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sesebuah karya sastera.

Aras 3 i. Mengulas gaya bahasa sesebuah karya sastera.

11.4 Memberikan komen dan pandangan tentang pendapat yang disampaikan oleh pihak lain.

Aras 1 i. Memberikan pandangan terhadap pendapat pihak lain tentang sesuatu bahan.

Aras 2 i. Membahaskan pendapat pihak lain tentang sesebuah karya secara kritis dan kreatif.

Aras 3 i. Merumus pandangan pelbagai pihak tentang pendapat yang disampaikan.

No comments: